Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 217
- PozycjaTerapia, która uwalnia radość. Taniec, ruch i niepełnosprawność w perspektywie doświadczeń uczestników zajęciach baletowych w studio Ballet for All Kids(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Scriptum, 2025) Lubińska-Kościółek, ElżbietaW tekście podjęto refleksję nad radością ujmowaną jako pozytywnie wartościowana emocja, nastrój oraz dyspozycja do jej odczuwania w perspektywie doświadczeń grupy tancerzy z niepełnosprawnością, uczestników zajęć organizowanych w kalifornijskiej szkole Ballet for All Kids. Analiza reportażu ukazującego przygotowania tancerzy do występu wieńczącego całoroczną pracę umożliwiła ukazanie nie tylko terapeutycznych wartości samego tańca, jako czynnika kształtującego samoświadomość i wzmacniającego motywację do działania, ale również znaczenia radości w perspektywie rozwoju osobowego tancerzy.
- PozycjaRadość w środowisku akademickim w narracji studentów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi ze względu na stan zdrowia(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Scriptum, 2025) Pyrczak-Piega, MonikaInkluzja społeczna w środowisku akademickim zakłada równy dostęp nie tylko do edukacji, ale przede wszystkim do wspólnego i autentycznego uczestnictwa w grupie innych osób: nauczycieli, pracowników uczelni oraz kolegów i koleżanek. Relacje interpersonalne, kształtujące się w akademickich sytuacjach społecznych, opierają się na doświadczaniu szerokiego spektrum emocji, uczuć i zjawisk – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Celem niniejszego artykułu jest eksploracja zjawiska przeżywania radości w uczelni przez osoby studiujące ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi ze względu na stan zdrowia. Badania przeprowadzono w okresie styczeń – luty 2025 roku. Przyjęto model badań jakościowych, z wykorzystaniem wielokrotnego studium przypadku. Uczestniczyły w nich 4 osoby studiujące ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi ze względu na stan zdrowia. Narzędziem wykorzystanym w badaniu był ustrukturyzowany wywiad, zawierający pytania dotyczące definicji radości oraz doświadczania radości w życiu prywatnym oraz akademickim.
- PozycjaRadość czy poczucie zagrożenia wobec sztucznej inteligencji? Kontekst edukacyjny(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Scriptum, 2025) Majerek, Bożena; Pyrcza-Piega, Monika; Rzewucka, PaulinaTłem niniejszego artykułu jest rozwój sztucznej inteligencji (SI). Celem przeprowadzonych badań stało się określenie poziomu poczucia zagrożenia wobec SI w kontekście edukacyjnym. Zaprezentowane w niniejszym artykule badania przeprowadzono metodą ilościową. Koncentrowały się one wokół czterech problemów badawczych, które dotyczyły wyznaczenia modelu poczucia zagrożenia wobec SI, określenia odczuć badanych, pojawiających się w zależności od poziomu poczucia zagrożenia wobec SI, poziomu oceny wiedzy badanych na temat narzędzi opartych na SI oraz poziomu oceny własnych umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi opartych na SI.W badaniach zastosowano kwestionariusz ankiety. Uczestniczyło w nich 310 osób. Rezultaty z badań oscylują wokół wniosku, że jeżeli wzrost poziomu wiedzy na temat sztucznej inteligencji oraz umiejętności pracy z narzędziami o nią opartymi obniża poziom poczucia zagrożenia wobec SI, wtedy zwiększa się prawdopodobieństwo pojawiania się pozytywnych emocji i odczuć.
- PozycjaKiedy ukończenie szkoły nie cieszy… Czyli przyczynek do rozważań o smutku i żałobie wśród uczniów kończących etap nauki szkolnej(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Scriptum, 2025) Pal, WojciechŻałoba nastolatków jest złożonym procesem, który łączy osobiste zmagania, wynikające z cierpienia spowodowanego śmiercią bliskiej osoby, z wyzwaniami i zmianami rozwojowymi charakterystycznymi dla tego etapu rozwojowego, jakim jest adolescencja. Żałoba może być zarówno procesem regresywnym, jak i drogą do osobistego wzrostu. Wspomnienia o zmarłej osobie mogą stać się integralną częścią tożsamości nastolatka, a proces żałoby może prowadzić do głębszego zrozumienia siebie i wartości życia. W artykule przedstawione są różnorodne aspekty żałoby, w tym jej wpływ na kształtującą się osobowość adolescentów, ich relacje interpersonalne oraz emocjonalną regulację. Zwrócono także uwagę na rolę wsparcia społecznego oraz egzystencjalnych poszukiwań, które mogą pomóc nastolatkowi w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości. Wsparcie emocjonalne, obecność i uważność są kluczowe w pomocy młodym ludziom w radzeniu sobie z trudnymi uczuciami, takimi jak poczucie osamotnienia, żal i tęsknota. Pomocnym narzędziem w radzeniu sobie z żałobą przez nastolatków może być logoterapia. W tym kontekście podkreśla się znaczenie odnajdywania sensu w życiu po stracie, co może prowadzić do odkrywania wewnętrznej siły, wyznaczania nowych celów, osobistego wzrostu i odbudowy radości życia. Artykuł ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej unikalnych potrzeba nastolatków w żałobie oraz zaproponowanie sposobów wsparcia ich w tym trudnym procesie adaptacyjnym.
- PozycjaSzkoła miejscem przeżywania przez młodzież radości i smutku(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Scriptum, 2025) Chałas, KrystynaŻałoba nastolatków jest złożonym procesem, który łączy osobiste zmagania, wynikające z cierpienia spowodowanego śmiercią bliskiej osoby, z wyzwaniami i zmianami rozwojowymi charakterystycznymi dla tego etapu rozwojowego, jakim jest adolescencja. Żałoba może być zarówno procesem regresywnym, jak i drogą do osobistego wzrostu. Wspomnienia o zmarłej osobie mogą stać się integralną częścią tożsamości nastolatka, a proces żałoby może prowadzić do głębszego zrozumienia siebie i wartości życia. W artykule przedstawione są różnorodne aspekty żałoby, w tym jej wpływ na kształtującą się osobowość adolescentów, ich relacje interpersonalne oraz emocjonalną regulację. Zwrócono także uwagę na rolę wsparcia społecznego oraz egzystencjalnych poszukiwań, które mogą pomóc nastolatkowi w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości. Wsparcie emocjonalne, obecność i uważność są kluczowe w pomocy młodym ludziom w radzeniu sobie z trudnymi uczuciami, takimi jak poczucie osamotnienia, żal i tęsknota. Pomocnym narzędziem w radzeniu sobie z żałobą przez nastolatków może być logoterapia. W tym kontekście podkreśla się znaczenie odnajdywania sensu w życiu po stracie, co może prowadzić do odkrywania wewnętrznej siły, wyznaczania nowych celów, osobistego wzrostu i odbudowy radości życia. Artykuł ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej unikalnych potrzeba nastolatków w żałobie oraz zaproponowanie sposobów wsparcia ich w tym trudnym procesie adaptacyjnym.