Rozdziały w monografiach

Stały URI dla kolekcji

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 5 z 210
  • Pozycja
    Straty gospodarcze w majątkach kościelnych dekanatu oświęcimskiego (1939-1945)
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2025) Bulak, Jan
  • Pozycja
    Rekwizycje, kradzieże oraz dewastacja mienia kościelnego w dekanacie oświęcimskim
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2025) Kędzierski, Adrian
  • Pozycja
    Zniszczenia obiektów sakralnych w wyniku działań zbrojnych na terenie dekanatu oświęcimskiego
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2025) Graniczkowski, Sebastian
  • Pozycja
    Wizualny przekaz orędzia miłosierdzia Bożego wyzwaniem dla wrażliwości współczesnego człowieka
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2025) Szweda, Piotr
    Obraz Bożego Miłosierdzia stanowi wizualny przekaz orędzia Bożego miłosierdzia, a także konkretne wyzwanie dla wrażliwości współczesnego człowieka. Wizerunek Jezusa Miłosiernego to jedno z najbardziej rozpoznawalnych na świecie przedstawień religijnych XX i XXI wieku i jeden z najważniejszych elementów kultu Bożego miłosierdzia mających swoje źródło w objawieniach s. Faustyny Kowalskiej. Do jego istotnych elementów składowych, które wymienił bł. ks. Michał Sopoćko, wileński spowiednik świętej, należą: promienie, spojrzenie, podpis „Jezu, ufam Tobie!”, układ postaci oraz tło. Pierwszy obraz Bożego Miłosierdzia wykonał w Wilnie w 1934 roku Eugeniusz Kazimirowski. Najbardziej rozpoznawalny jest obraz autorstwa Adolfa Hyły z kaplicy krakowskiego sanktuarium. Istotniejsza od formy jest jednak treść przesłania obrazu. W nabożeństwie do Bożego Miłosierdzia pełni on funkcję naczynia, którym ludzie mogą czerpać łaski ze źródeł miłosierdzia, oraz narzędzia, przez które sam Jezus udziela łask. Drugą rolę wizerunku Jezus określił jako znak przypominający ludziom żądanie ufności i czynienia miłosierdzia. Dzisiejszy człowiek, żyjący w świecie zdominowanym przez konsumpcjonizm, indywidualizm i rzeczywistość wirtualną doświadcza często osłabienia wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka. W tym kontekście uczynki miłosierdzia co do ciała i co do duszy stają się dla niego szczególnym wyzwaniem. Wielokrotnie przypominali o tym trzej ostatni papieże – św. Jan Paweł II, Benedykt XVI i Franciszek, nawiedzając sanktuarium Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach i modląc się przed łaskami słynącym obrazem Jezusa Miłosiernego.
  • Pozycja
    Miłosierdzie wyrazem nieograniczonej miłości Boga do człowieka w świetle „Dzienniczka” św. Faustyny
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2025) Orzeszyna, Jan
    Pan Jezus, objawiając się św. Faustynie Kowalskiej, kilkakrotnie mówi, że grzesznicy mają przed innymi prawo do Jego miłosierdzia. Niektórym te słowa wydają się niesprawiedliwe, bo myślą, że Bóg kocha tak samo, jak oni kochają. Tymczasem miłosierdzie Boże względem grzeszników jest wyrazem Jego nieograniczonej miłości do człowieka. Bóg nie ocenia ludzi po ich zachowaniu, lecz patrzy na serce człowieka. Pragnieniem s. Faustyny jest, by wszyscy odkryli prawdę o nieskończonej miłości Boga względem każdego człowieka. W tym celu należy głosić prawdę niosącą nadzieję grzesznikom, aby nie lękali się zbliżyć do Jezusa, chociażby ich grzechy były jak szkarłat. Ponadto, ci którzy doświadczyli Bożego miłosierdzia, powinni starać się wejść na wyższy stopień zjednoczenia z Chrystusem, mając świadomość, że stan grzeszności nie jest stanem normalnym.