
Zbiory w Repozytorium
Przeszukaj kolekcje
Najnowsze publikacje
Pozycja
PROMOTIO DOCTORIS HONORIS CAUSA PONTIFICIAE UNIVERSITATIS CRACOVIENSIS IOANNIS PAULI II ILLUSTRISSIMAE DOMINAE PROFESSORIS HANNAE-BARBARAE GERL-FALKOVITZ
(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2025)
Pozycja
Życie kulturalne w Krakowie na łamach „Czasu" w latach 1867-1914
Adamczyk, Joanna; Rotter, Lucyna
Dziennik „Czas” stanowi źródło wiedzy na temat Krakowa w latach 1867-1914 m. in. w zakresie życia kulturalnego. Praca omawia wybrane kwestie związane z tą problematyką: religię i zwyczaje, uroczystości patriotyczne, działalność instytucji i stowarzyszeń. Analiza treści numerów dziennika pokazała, jaką tematykę w tym zakresie poruszano na jego łamach oraz w jaki sposób była ona prezentowana. Kwestie kulturalne stanowiły znaczną część materiałów publikowanych w „Czasie”, stając się okazją do prezentowania poglądów konserwatywnych redakcji gazety, lecz również do wzbudzania w czytelnikach postawy patriotycznej.
Pozycja
Terapia, która uwalnia radość. Taniec, ruch i niepełnosprawność w perspektywie doświadczeń uczestników zajęciach baletowych w studio Ballet for All Kids
(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Scriptum, 2025) Lubińska-Kościółek, Elżbieta
W tekście podjęto refleksję nad radością ujmowaną jako pozytywnie wartościowana emocja, nastrój oraz dyspozycja do jej odczuwania w perspektywie doświadczeń grupy tancerzy z niepełnosprawnością, uczestników zajęć organizowanych w kalifornijskiej szkole Ballet for All Kids. Analiza reportażu ukazującego przygotowania tancerzy do występu wieńczącego całoroczną pracę umożliwiła ukazanie nie tylko terapeutycznych wartości samego tańca, jako czynnika kształtującego samoświadomość i wzmacniającego motywację do działania, ale również znaczenia radości w perspektywie rozwoju osobowego tancerzy.
Pozycja
Radość w środowisku akademickim w narracji studentów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi ze względu na stan zdrowia
(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Scriptum, 2025) Pyrczak-Piega, Monika
Inkluzja społeczna w środowisku akademickim zakłada równy dostęp nie tylko do edukacji, ale przede wszystkim do wspólnego i autentycznego uczestnictwa w grupie innych osób: nauczycieli, pracowników uczelni oraz kolegów i koleżanek. Relacje interpersonalne, kształtujące się w akademickich sytuacjach społecznych, opierają się na doświadczaniu szerokiego spektrum emocji, uczuć i zjawisk – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Celem niniejszego artykułu jest eksploracja zjawiska przeżywania radości w uczelni przez osoby studiujące ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi ze względu na stan zdrowia. Badania przeprowadzono w okresie styczeń – luty 2025 roku. Przyjęto model badań jakościowych, z wykorzystaniem wielokrotnego studium przypadku. Uczestniczyły w nich 4 osoby studiujące ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi ze względu na stan zdrowia. Narzędziem wykorzystanym w badaniu był ustrukturyzowany wywiad, zawierający pytania dotyczące definicji radości oraz doświadczania radości w życiu prywatnym oraz akademickim.
Pozycja
Radość czy poczucie zagrożenia wobec sztucznej inteligencji? Kontekst edukacyjny
(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Scriptum, 2025) Majerek, Bożena; Pyrcza-Piega, Monika; Rzewucka, Paulina
Tłem niniejszego artykułu jest rozwój sztucznej inteligencji (SI). Celem przeprowadzonych badań stało się określenie poziomu poczucia zagrożenia wobec SI w kontekście edukacyjnym. Zaprezentowane w niniejszym artykule badania przeprowadzono metodą ilościową. Koncentrowały się one wokół czterech problemów badawczych, które dotyczyły wyznaczenia modelu poczucia zagrożenia wobec SI, określenia odczuć badanych, pojawiających się w zależności od poziomu poczucia zagrożenia wobec SI, poziomu oceny wiedzy badanych na temat narzędzi opartych na SI oraz poziomu oceny własnych umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi opartych na SI.W badaniach zastosowano kwestionariusz ankiety. Uczestniczyło w nich 310 osób. Rezultaty z badań oscylują wokół wniosku, że jeżeli wzrost poziomu wiedzy na temat sztucznej inteligencji oraz umiejętności pracy z narzędziami o nią opartymi obniża poziom poczucia zagrożenia wobec SI, wtedy zwiększa się prawdopodobieństwo pojawiania się pozytywnych emocji i odczuć.