Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
- PozycjaDoświadczanie radości i smutku przez młodzież w przestrzeni edukacyjnej(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Scriptum, 2025) Siewiora, JacekPublikacja stanowi interdyscyplinarne opracowanie poświęcone analizie emocji radości i smutku w życiu dzieci i młodzieży w kontekście edukacyjnym. Zawiera refleksje metafizyczne, pedagogiczne, psychologiczne, socjologiczne oraz teologiczne, ukazując emocje jako istotny element rozwoju osobowości, relacji społecznych i duchowego dojrzewania. W części pierwszej omówiono radość i smutek jako postawy egzystencjalne oraz kompetencje emocjonalne, wskazując na ich rolę w procesie wychowania i kształtowania tożsamości. Część druga koncentruje się na realiach szkolnych, prezentując wyniki badań empirycznych dotyczących źródeł emocji w relacjach nauczyciel–uczeń i rówieśniczych, a także analizując wpływ pandemii COVID-19 oraz sytuacji uczniów z Ukrainy. Trzecia część ukazuje radość jako zasób psychiczny w kontekście niepełnosprawności, przedstawiając studia przypadków dzieci z ASD, studentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rodzin dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Publikację zamyka antologia tekstów biblijnych, które ukazują duchowy wymiar smutku i jego przemianę w radość. Całość stanowi próbę zrozumienia emocji jako zjawisk wielowymiarowych, które mogą być źródłem rozwoju, refleksji i integracji społecznej.
- PozycjaŚwiat wartości narzeczonych i młodych małżonków. Badania porównawcze(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2025) Pal, WojciechPraca jest prezentacją podstaw teoretycznych i badań przeprowadzonych wśród narzeczonych przed przystąpieniem do kursów przedmałżeńskich oraz w badaniu retestowym około pół roku po zawarciu sakramentalnego związku małżeńskiego. Celem badań było pozyskanie materiału ilościowego i jakościowego do zweryfikowania hipotez o wewnętrznej spójności świata wartości respondentów i postaw wychowawczych oraz statystycznie istotnych zmian w postrzeganiu horyzontu aksjologicznego u młodych małżonków po odbytych naukach przedmałżeńskich i zawarciu sakramentalnego małżeństwa. W wyniku opracowania pozyskanych danych sporządzono także opis oraz przedstawiono tendencje dotyczące poglądów badanych na temat roli rozmowy, wspólnej modlitwy, postrzegania przydatności nauki Kościoła w życiu rodziców oraz uszeregowania wartości i rzeczywistości pomocnych w wychowaniu — jakich dokonali badani
- PozycjaTemporalny i autokreacyjny wymiar marzeń w narracjach kobiet w okresie późnej dorosłości(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo «scriptum», 2025) Biela, AdrianMożliwość tworzenia i realizowania marzeń jest przypisana do każdego człowieka bez względu na jego wiek, pochodzenie, wygląd, edukację czy też inne czynniki. W rozważaniach został poruszony wątek autokreacyjnej i temporalnej struktury marzeń w odniesieniu do życia i aktywności kobiet w okresie późnej dorosłości (w tym ich duchowości). Przedmiotem badań były zatem marzenia tych kobiet. Celem badań uczyniono ukazanie perspektywy temporalnej marzeń – formy zmian projektów marzeniowych w procesie całożyciowej autokreacji (przeszłej, aktualnej i przyszłych zamierzeń). Postawiono trzy pytania badawcze: 1 W jakim stopniu marzenia przyczyniły się do autokreacji seniorek? Celem było określenie istoty marzeń według badanych kobiet oraz analiza kluczowych marzeń w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Zbadano znaczenie marzeń w wyborach życiowych uczestniczek, odnosząc się do poszczególnych okresów rozwojowych – dzieciństwa, wczesnej, średniej i późnej dorosłości – oraz do kluczowych sfer egzystencji: rodziny, edukacji, pracy, zdrowia i fizyczności oraz czasu wolnego, kultury i współżycia społecznego. 2. Jak badane bilansują swoje życie z perspektywy realizacji lub braku realizacji marzeń? Analiza objęła zarówno czynniki pobudzające do realizacji marzeń, w tym rolę konkretnych osób, jak i bariery utrudniające autokreację. Następnie przeprowadzono ocenę poziomu zadowolenia i satysfakcji z życia w odniesieniu do tworzonych marzeń, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności seniorek w procesie realizacji swoich marzeń. 3. Jaką postawę przyjmują badane seniorki wobec własnych marzeń – przeszłych, teraźniejszych i przyszłych? Analiza obejmowała refleksję nad marzeniami spełnionymi i niezrealizowanymi, wskazanie przedmiotów i kierunków marzeń w perspektywie czasowej oraz identyfikację zmian marzeń w toku życia jednostki. Zdiagnozowano również, czy istnieją marzenia z przeszłości, które badane osoby chciałyby zrealizować w przyszłości. Badania przeprowadzono w paradygmacie jakościowym, stosując metodę wielokrotnego studium przypadku. Do zbierania danych wykorzystano wywiad swobodny indywidualny, który umożliwił ekspresję osobistych doświadczeń i wniknięcie w sferę duchowości uczestniczek. Badania przeprowadzono wśród uczestniczek klubów seniora oraz słuchaczek uniwersytetu trzeciego wieku. W badaniach wzięło udział pięć kobiet prowadzących ze mną żywy dialog. Analiza badań oraz ich wyników wykazała istotną rolę marzeń w procesie autokreacji jednostki. Marzenia umożliwiły uczestniczkom otwartość na możliwości rozwoju i samorealizacji, a także aktywne kształtowanie własnego życia. Badane kobiety kreowały siebie, a nawet potrafiły przekraczać swoje ograniczenia. Prezentowały zatem postawę konstruktywną pokonującą kryzysy i troski. Na ich projekty marzeń miały wpływ indywidualne, społeczne i polityczne doświadczenia (historia życia). Ich osobowości, style życia, warunki ekonomiczne i bytowe, poziom motywacji i chęci, zdobyta wiedza, przekonania oraz inne czynniki wyraźnie wpływały na marzenia – ich tworzenie i realizowanie. Całość osobistego i osobliwego doświadczenia marzeń przez badane seniorki, jako czynnika rozwoju siebie, jest treścią tej pracy.
- PozycjaKomunikacja społeczna i promocja idei w kontekście etycznym i pragmatycznym. Wybrane przykłady działań Kościoła w Polsce(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2025) Cymanow-Sosin, KlaudiaMonografia autorstwa Klaudii Cymanow-Sosin pt. „Komunikacja społeczna i promocja idei w kontekście etycznym i pragmatycznym. Wybrane przykłady działań Kościoła w Polsce” prezentuje interdyscyplinarne badania nad rolą komunikacji społecznej i mediów w działalności Kościoła katolickiego w Polsce z perspektywy personalizmu medialnego i wartości uniwersalnych. Publikacja podkreśla etyczny wymiar public relations, dialog z otoczeniem społecznym, w szczególności z młodymi oraz zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych, ilustrując to na przykładzie organizacji Światowych Dni Młodzieży. Autorka analizuje narzędzia i strategie komunikacyjne stosowane przez Kościół, takie jak media relations, corporate identity, lobbing czy event marketing, co pozwala ukazać kompleksowość i efektywność tych działań w budowie wspólnoty oraz promocji wartości chrześcijańskich. Znaczący nacisk położono na potrzebę prowadzenia dialogu opartego na prawdzie, uczciwości i otwartości oraz rolę mediów w ewangelizacji i kształtowaniu świadomości medialnej. Monografia stanowi unikalne kompendium wiedzy teoretycznej i praktycznej dla badaczy komunikacji społecznej, medioznawców, a także praktyków zaangażowanych w działalność public relations i promocję wartości w Kościele.
- PozycjaPraca, wolność, solidarność(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2025) Laskowska, EwaTeksty zebrane w niniejszym tomie są owocem XIX edycji Dni Jana Pawła II, która miała miejsce w Krakowie w dniach 18–21 listopada 2024 roku.