Rozdziały w monografiach
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Rozdziały w monografiach wg Autor "Chrzanowska, Renata"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaKatecheta głosem odsyłającym do Słowa(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2021) Chrzanowska, RenataKatecheta głosem odsyłającym do SłowaW artykule ukazano obraz katechety jako autorytetu dla dzieci i młodzieży. Omówione zostały rodzaje autorytetów: autorytet misji i rządzenia, autorytet hierarchiczny i egalitarny, autorytet instytucjonalny i personalny, autorytet represyjny i wyzwalający. Zwrócono uwagę na to, iż katecheta jako autorytet winien się realizować jako nauczy-ciel, wychowawca i świadek Chrystusa, co bezpośrednio wynika z trzech funkcji kate-chezy: nauczania, wychowania i wtajemniczenia. Wskazano cechy niezbędne do tego, by katecheta mógł stać się autorytetem dla katechizowanych: autentyczność, bycie konsekwentnym w działaniu, stawianie wymagań najpierw sobie, potem innym, empatia, poczucie humoru. Ukazano także przykłady autorytetów dla młodego człowieka: św. Jana Pawła II, św. Matki Teresy z Kalkuty, Chiary Corbella Petrillo. Odwołano się przy tym do wypowiedzi młodzieży jednej z krakowskich szkół ponadpodstawowych na temat roli katechezy w ich życiu oraz cech, jakimi winien być obdarzony katecheta, chcący stać się autorytetem.
- Pozycja„Katechizacja w drodze”, czyli turystyka religijna i pielgrzymowanie z perspektywy katechetycznej(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2022) Chrzanowska, RenataWrzesień 1990 roku w Polsce przyniósł powrót religii do szkół. Stało się to wyzwaniem nie tylko pod względem przygotowania programów nauczania, podręczników dla katechetów oraz uczniów, ale także opracowania szeroko rozumianych działań o charakterze religijnym zapraszających katechizowanych w świat sacrum. Pojawiły się różnorodne formy wspierające realizację nadrzędnego celu katechezy, jakim jest komunia z Jezusem oraz dojrzała wiara, wśród których ważnymi elementami stały się: turystyka religijna oraz pielgrzymowanie dzieci i młodzieży do miejsc kultu.
- Pozycja„Nie ma solidarności bez miłości”1. Solidarność w perspektywie katechetycznej(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2021) Chrzanowska, RenataW artykule zostanie omówione zagadnienie solidarności z perspektywy katechetycznej. Przybliży się wybrane zagadnienia z nauczania Jana Pawła II, Benedykta XVI, papieża Franciszka oraz dokumentów Kościoła, ukazujące solidarność jako podstawę miłości i wolności człowieka. Przedstawione zostaną wybrane dokumenty prawne odwołujące się do rzeczywistości szkolnej, m.in. fragment Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 2018 roku, podkreślające rolę solidarności z innymi. Zwróci się uwagę na kształtowanie postawy solidarności u młodego człowieka, m.in. poprzez realizowanie odpowiednich treści podczas lekcji religii w szkole, wynikających z Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce oraz zaangażowania dzieci i młodzieży w różnorodne działania na rzecz innych. Podkreśli się rolę środowiska rodzinnego, szkolnego, parafialnego w rozwijaniu umiejętności bycia solidarnym z potrzebującymi. Przybliży się rolę wolontariatu szkolne-go, będącego „szkołą życia, uczącą solidarności”, na przykładzie grupy działającej przy Zespole Szkół Elektrycznych nr 1 w Krakowie.