Artykuły

Stały URI dla kolekcji

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 5 z 142
  • Pozycja
    Poetycka apokatastaza w twórczości Czesława Miłosza
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w KrakowieWydawnictwo Naukowe, 2024) Stanekzai, Ilias
    This article presents an analysis of the notion of poetic apokatastasis in the works of Czesław Miłosz – both poetry and essays. The way Czesław Miłosz acquires this notion goes beyond the traditional theological interpretation and touches a number of problems from the fields of literary studies, philosophy and theology, such as: problem of subject, world-language relation, problem of memory etc. The goal of this article is to show, that the notion of apokatastasis interests Czesław Miłosz not only as a historian of ideas, who reflects on philosophy and religion, but that it is the main intuition, which, in it’s strive towards purity and clarity, tries to grasp and save people and things from oblivion.
  • Pozycja
    Philosophy of art as the meeting point of philosophy and painting: the case of Leonardo da Vinci’s Mona Lisa
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w KrakowieWydawnictwo Naukowe, 2024) Kuznetsova, Iuliia
    Renaissance philosophical thought is generally characterised as anthropocentric. During this period, a new sense of identity emerged; pride and self-assertion and an awareness of one’s own power became distinctive. At the same time, the arts were becoming increasingly important, leading to a cult of beauty, harmony and human creativity. The most famous example of this flowering of individual creative activity in the arts is Leonardo da Vinci’s Mona Lisa, which despite many interpretations remains one of the most mysterious and inscrutable works of art. This article attempts to trace the correlation between the Mona Lisa’s portrait image and the philosophical ideas of the Renaissance. It is not a secret that painting in general contains a certain attitude to its corresponding reality. Moreover, pictorial art tends to represent the philosophical ideas of its time. It conveys them in its own artistic way, rather than in verbal forms. This means that to comprehend things and concepts, we can interpret messages not only written down on paper, but painted on canvas. This philosophical approach to painting highlights the coincidence of ideas in philosophy and art. It is also an example of synchronicity: two completely different fields, although not overlapping in methodology and form of expression, nevertheless seeming to illuminate one another. In addition, this view can suggest a plausible and fruitful philosophical way of thinking about art.
  • Pozycja
    Myrrha Lot-Borodine on the concept of theosis
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w KrakowieWydawnictwo Naukowe, 2024) Obolevitch, Teresa
    The article is devoted to the presentation and analysis of the views of the prominent Russian-French female theologian Myrrha Lot-Borodine concerning the Eastern Christian conception of theosis. First, I present a history of the appearance of her works in this field. Then, the aspect of theocentrism of Eastern Christianity is discussed as well as its specificity as a tradition which combines both cataphatic and apophatic approaches. The analysis role of body in theosis is also shown. Lot-Borodine was one of the first theologian who dedicated her work on deification, and a brief reception of her publications on this topic is displayed.
  • Pozycja
    Racjonalny wymiar emocji. Analiza współczesnych koncepcji
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024) Kłóś, Adam
    Emocje i racjonalność zdają się stać na dwóch przeciwległych biegunach. Jednak rzeczywistość rzadko rysuje się w czarno-białych odcieniach. Dlatego w praktyce trudno osiągnąć stan czystego rozumu (nieskażonego emocjami i podświadomymi motywacjami). Jednocześnie element racjonalny zdaje się być nieodłączną częścią reakcji emocjonalnej. Celem tego artykułu jest pokazanie ogólnego zarysu kształtowania się współczesnych poglądów na temat racjonalnego i irracjonalnego komponentu emocji. Zagadnienie zostało omówione w kontekście historycznym, a w ostatniej części artykułu zaproponowano schemat, który jest próbą scalenia i uporządkowania prezentowanych poglądów. Racjonalna ocena bodźca, zdaniem autora, dokonuje się na kilku poziomach, automatycznej oceny pierwotnej i bardziej świadomej, aktywnej oceny wtórej. W ramach bronionej koncepcji emocje na każdym z tych etapów są postrzegane jako racjonalne strategie życiowe, pozwalające właściwie zareagować na napotkane sytuacje życiowe.
  • Pozycja
    Kryteria dopuszczalności utworów muzycznych do liturgii w nauczaniu Kościoła po Vaticanum II
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024) Piekarz, Grzegorz
    Autor artykułu bada kryteria dopuszczalności utworów muzycznych do liturgii, które są dostępne w nauczaniu Kościoła katolickiego począwszy od Soboru Watykańskiego II. Stara się odpowiedzieć na pytanie: co decyduje o tym, że dane formy chorały gregoriańskiego, sakralnego śpiewu ludowego, muzyki wokalnej (chóralnej i solowej), jak również muzyki instrumentalnej są akceptowane w liturgii, a inne nie. Wobec pojawiającej się w liturgii wzrastającej liczby utworów o wątpliwej wartości sakralnej, a nawet świeckiej, odnalezienie tych kryteriów i ich przypomnienie wydaje się koniecznością, aby liturgia nie zatraciła swojego charakteru sakralnego.