Prace dyplomowe
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj Prace dyplomowe wg Tytuł
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 44
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaBezpieczeństwo rodziny w polityce społecznej na przykładzie działań powiatu pińczowskiegoGorczyca, Agata; Borutka, Tadeusz; Ropski, Janusz; Kaźmierczak, Danuta; Pieczywok, AndrzejRozprawa porusza problematykę związaną z bezpieczeństwem rodziny na tle samorządu lokalnego z uwzględnieniem szerokiej gamy trudności występujących w zakresie samorządu terytorialnego. Praca stanowi studium z pogranicza socjologii i polityki społecznej. W jej ramach analizie poddana została idea bezpieczeństwa rodziny w polityce społecznej samorządu terytorialnego powiatu pińczowskiego. W literaturze naukowej coraz częściej poruszany jest temat bezpieczeństwa rodziny w kontekście samorządu lokalnego jednak nie jest to obszerny dział. Doktorat ukazuję szansę na kreślenie pozytywnej wizji rozwoju regionu pod względem idei bezpieczeństwa rodziny. Stanowi punkt wyjścia do dalszych działań. Istotą jest troska samorządów o kultywowanie tradycji lokalnych i specyfiki kulturowej środowiska co stanowi wkład w rozwój nauki. Niniejsza praca doktorska uzupełnia lukę na temat idei bezpieczeństwa rodziny w politykach społecznych samorządu terytorialnego.
- PozycjaBiuro prasowe Konferencji Episkopatu Polski – uwarunkowania historyczne, prawne i organizacyjne do roku 2023Podlewski, Tomasz; Drożdż, Michał; Przybysz, Monika; Wyrostkiewicz, Michał; Guzek, DamianPrzedmiotem rozprawy są: historia i specyfika pracy urzędu rzecznika prasowego Konferencji Episkopatu Polski od początku jego formalnego istnienia, z perspektywy wszystkich pełniących i nadzorujących go dotychczas osób; recepcja wskazań teorii i praktyki komunikowania społecznego oraz nauczania Kościoła w pracy rzecznika KEP. Celem badań są: określenie genezy i przebiegu realizacji urzędu; określenie roli rzecznika i biura prasowego KEP z perspektywy komunikowania społecznego i misji Kościoła na podstawie analiz teoretycznych i badań empirycznych; zbadanie funkcji rzecznika KEP i związanych z nimi wyzwań informacyjno-komunikacyjnych; określenie dobrych praktyk, ograniczeń i kierunków profesjonalizacji pełnienia urzędu. Teoretyczne rozdziały pierwszy i drugi, kreśląc perspektywy komunikowania społecznego oraz misji Kościoła, stanowią tło interpretacyjne dla wyników badań. Rozdział trzeci jest opisem metodologicznym. W części empirycznej (rozdziałach czwartym i piątym), na podstawie badań, dogłębnie scharakteryzowano funkcjonowanie biura prasowego i rzecznika KEP.
- PozycjaBóg ukryty: paradoks symbolu jako nośnika wyobraźni religijnejMazur, Łukasz; Tarnowski, Karol; Bielik-Robson, Agata; Mech, KrzysztofW pracy przedstawiono zagadnienie symbolu, wyobraźni religijnej oraz związanego z myśleniem o nich paradoksu. Badania przeprowadzano w oparciu o prace myślicieli religijnych i artystów takich jak: William Blake, Ernst Jünger, Hakim Bey, Northrop Frye, Henry Corbin. Kontrast i tło dla rozważań powyższych twórców stanowi myśl filozoficzna, która wywoływała i starała się ogarnąć swoim spojrzeniem kryzys miejsca i roli religii na przełomie XX i XXI wieku. Celem pracy było szczegółowe zreferowanie zagadnienia symbolu i wyobraźni religijnej jako zapoznanych „narzędzi” zarówno interpretacyjnych, jak i samego percypowania rzeczywistości. Zgodnie z duchem religijnych obrazoburców szukających nowego, niezapośredniczonego przez instytucje i autorytety dostępu do dziedzictwa kultury i właściwych jej, tradycyjnych wyobrażeń: wzorców, wartości i norm, praca miała na celu naświetlenie istniejącej wciąż (w założeniu) przestrzeni, w ramach której realizować może się religia pojmowana jako paradoksalny, symboliczny związek immanencji z transcendencja. Zastosowano metodę hermeneutyczną oraz metodę analityczno-krytyczną – w odniesieniu do zagadnień biblistycznych, religijnej interpretacji sztuki i antropologii kultury.
- PozycjaBudowanie cywilizacji życia. Studium na przykładzie działających w Polsce wspólnot l'Arche oraz Wiara i ŚwiatłoŚniegowski, Przemysław; Muszala, Andrzej; dr hab. Dorota Kornas-Biela, prof. KUL (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II); prof. dr hab. Wojciech Świątkiewicz (Uniwersytet Śląski w Katowicach); dr hab. Iwona Przybył, prof. UAM (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)Cywilizacja życia to sposób życia, w którym drugi człowiek a zwłaszcza ten najbardziej bezbronny jest uznawany za osobę a co za tym idzie, ma taką samą godność i wartość życia co „pełnosprawni” i silni. Do tworzenia takiej cywilizacji zapraszał w licznych swoich wypowiedziach papież Jan Paweł II. Określał także istotne fundamenty tejże cywilizacji takie jak: prymat „być” nad „mieć”, prymat miłosierdzia nad sprawiedliwością czy etyki nad techniką. Współcześnie, wśród wielu zagrożeń godności i życia człowieka, gdzie dużo mówi się o człowieku chociaż ciągle pod znakiem zapytania stoi człowieczeństwo bezbronnego dziecka z wykrytą chorobą czy niepełnosprawnościami albo człowieczeństwo osoby starszej, powstaje pytanie czy są oddolne inicjatywy realizujące budowanie cywilizacji życia? Okazuje się, że tak. Są to inicjatywy oddolne i nie tyle czysto teoretyczne (chociaż takie są potrzebne) ile praktyczne. Wśród nich ważne miejsce zajmuje dzieło l’Arche oraz Ruchu Wiara i Światło. Pomimo upadku autorytetu jednego z założycieli, trzeba na nowo odkryć i promować to konkretne dzieło, które pokazuje, że drugi człowiek, zwłaszcza słaby, jest szansą na ponowne odkrycie bogactwa i nadziei, jakie tkwią w samym człowieku. Aby zmieniać świat na bardziej lepszy, trzeba zatem wejść w siebie i w swoim człowieczeństwie odszukać na nowo to, o czym zapomniało się idąc za iluzją „mieć”.
- PozycjaChrystocentryzm fundamentem życia i posługi św. Pio z PietrelcinyRąpała, Tomasz; Kluz, Marek; Wanat, Zbigniew; Nowosad, SławomirW pracy zostanie podjęty temat chrystocentryzmu życia i posługi św. Pio z Pietrelciny. Składa się ona z pięciu rozdziałów, w których podjęto następujące kwestie: sprawę ogólnego spojrzenia na cnoty teologalne, które są drogą do spotkania z Chrystusem. Ta kwestia zostanie ujęta od strony teologicznej, a następnie pokazano ich realizacje w życiu Świętego Zakonnika. Następnie ukazano rady ewangeliczne, które w życiu Mistyka stały się fundamentem umiłowania Chrystusa. Przedstawiono także życie religijno-duchowe jako drogę do zjednoczenia z Chrystusem poprzez Eucharystię, modlitwę, których owocem stały się znane na całym świecie Grupy Modlitwy oraz szpital nazwany Domem Ulgi w Cierpieniu. W pracy omówiono także kwestię krzyża, cierpienia fizycznego i duchowego oraz nadzwyczajnych zjawisk, którymi został obdarowany Mistyk, a które stały się udziałem w chwale Chrystusa. Następnie ukazano istotną rolę kierownictwa duchowego w życiu chrześcijańskim, a także w posłudze Ojca Pio jako owocu osobistego zjednoczenia z Chrystusem. Literaturę źródłową stanowią Listy Ojca Pio, które kierował do różnych osób, natomiast opracowania obejmują publikacje poświęcone osobie omawianego Zakonnika. W dysertacji wykorzystano również liczne dokumenty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła i nauczania papieży oraz współczesną literaturę teologiczną. W pracy zastosowano metodę analizy źródeł oraz ich porównania i syntezy badanych treści. Przyjęcie wymienionych metod przysłużyło się do osiągnięcia zamierzonego celu.
- PozycjaChrystus jako Baranek w Apokalipsie a wizja niebieskiego Jeruzalem w sztuceKosakowski, Piotr; Pindel, Roman; Kotecki, Dariusz; Malina, ArturNiniejsza dysertacja, wykorzystując dostępne naukowe publikacje stanowi próbę analizy motywu Baranka, którego tryumf zalicza się do idei przewodnich Apokalipsy. Celem niniejszej pracy jest zarówno odkrycie znaczenia figury apokaliptycznego Baranka, jak i ukazanie sposobu percepcji tego symbolu w sztuce na przestrzeni wieków. Należy koniecznie uściślić, że idzie o sztukę Zachodu, poczynając od najwcześniejszych przedstawień po współczesne. Analizę rozpoczęto od danych tekstu Apokalipsy w kontekście całej Biblii, by zestawić biblijne przesłanie odnośnie do Baranka i wizji Niebieskiego Jeruzalem z oddziaływaniem tekstu biblijnego, jakie można stwierdzić w ikonografii. Odwołując się do sztuk przedstawieniowych, ukazano plastyczne odbicie tego tematu.
- PozycjaDoksologie w Apokalipsie JanowejKurakh, Roman; Witkowski, StanisławNiniejsza praca: Doksologie w Apokalipsie Janowej podejmuje motywy uwielbień Boga i Baranka. Są nimi: dar stworzenia (4,8-11), zbawienia (5,9-14; 1,5b-6; 7,9-12), sprawiedliwość Boża (11,15-19, 16,5-7), oraz ostateczny triumf Boga (12,10-12; 15,1-4; 19,1-8). Wymienione sigla zawierają także najbliższe konteksty, którym również poświęcimy uwagę. Całość opracowania nie opie a się więc na chronologii występowania poszczególnych doksologii, lecz została ujęta tematycznie. Gloryfikacje Boga znajdą swój climax w pokonaniu triady zła: Szatana, Bestii i Wielkiej Nierządnicy oraz zaślubinach oblubienicy ( Kościoła) z Barankiem. Do tego wydarzenia zmierza cała historia zbawienia, będąca pod kontrolą Boga. W dysertacji posługujemy się metodami: egzegetyczno-teologiczną, historyczno krytyczną, retoryczną oraz odwołujemy się do antropologii kulturowej.
- PozycjaDuchowość katechety świeckiego na podstawie czasopisma „Katecheta”Gładkowska, Anna; Zyzak, Wojciech; Kiciński, Jacek; Piasecki, PiotrNiniejsza rozprawa doktorska zatytułowana Duchowość katechety świeckiego na podstawie czasopisma „Katecheta” ma na celu wypełnienie luki w badaniach dotyczących duchowości świeckiego katechety, analizując pod wybranym kątem szczególne źródło, którym jest czasopismo „Katecheta”.
- PozycjaDziałalność społeczno-polityczna abp. Józefa Teodorowicza w latach 1902–1938Trybuś, Luiza; Wołczański, Józef; Szymański, Józef; Osadczy, WłodzimierzW pracy omówiono następujące zagadnienie: działalności społecznej i politycznej arcybiskupa ormiańskiego Józefa Teofila Teodorowicza w latach 1902–1938, w oparciu o źródła rękopiśmienne i drukowane oraz opracowania. Celem pracy było ukazanie zaangażowania ormiańskiego hierarchy w różne aspekty polityki państwowej oraz jego działalności prospołecznej i charytatywnej. Szczególną uwagę zwrócono na wpływ abp. Teodorowicza w formowania się relacji między państwem a Kościołem w odrodzonej Polsce. W rozprawie zwrócono także uwagę na jego poglądy na temat walki Polaków o odzyskanie niepodległości oraz kształtowania się granic II Rzeczpospolitej. Przedstawiona została również aktywność mająca na celu obronę wartości etycznych w życiu publicznym, działalność publicystyczna i kaznodziejska oraz praca narodowo-patriotyczna. Zastosowano metodę analizy i syntezy. Wykorzystano materiały źródłowe – 589 pozycje i 320 pozycji bibliograficznych.
- PozycjaFilozoficzne aspekty duchowości wschodniochrześcijańskiej w ujęciu Tomáša ŠpidlíkaKoszczka, Andrzej; Obolevich, Tereza; Kiejzik, Lilianna; Homa, Tomasz; Posacki, AleksanderW pracy omówiono Filozoficzne aspekty duchowości wschodniochrześcijańskiej w ujęciu Tomáša Špidlíka na podstawie materiałów źródłowych (tekstów autora w języku włoskim i polskim) oraz literatury pomocniczej (tekstów innych autorów w języku włoskim, polskim, francuskim, angielskim i rosyjskim). Celem pracy była możliwie pełna prezentacja na gruncie polskim Filozoficznych aspektów duchowości wschodniochrześącijańskiej w oryginalnym ujęciu Tomáša Špidlíka ze szczególnym uniesieniem do prawosławnej rosyjskiej filozofii religijnej. W badaniu zastosowano metodę syntetyczno-analityczną. Wykorzystano 42 pozycji źródłowych (tekstów autorstwa Tomáša Špidlíka) oraz 132 innych pozycji bibliograficznych
- PozycjaGeneza krytyki Starego Przymierza w Liście do HebrajczykówWoźniak, Mariusz; Majewski, Marcin; Bardski, Krzysztof; Wilk, JanuszCelem niniejszej dysertacji jest przeanalizowanie krytycznej oceny Starego Przymierza w Liście do Hebrajczyków w świetle rzeczywistości Przymierza Chrystusowego, a przede wszystkim ustalenie genezy krytyki Starego Przymierza. Próba odnalezienia odpowiedzi na pytanie, dlaczego Autor Listu do Hebrajczyków tak surowo ocenia Stare Przymierze, została poprzedzona prezentacją biblijnej idei Przymierza oraz innymi ocenami zawartymi w tekstach natchnionych. Niniejsza dysertacja składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale zaprezentowana została biblijna idea Przymierza między Bogiem a Izraelem. Przeanalizowana została terminologia związana z Przymierzem, następnie został ukazany rozwój idei Przymierza oraz zostały omówione zbawcze dary. Zostały także omówione pomoce instytucjonalne i kultyczne, ułatwiające Izraelowi wytrwanie w zbawczym Przymierzu. Rozdział drugi ukazuje ocenę Starego Przymierza, jaką można znaleźć na kartach Pisma św. Taką ocenę znajdujemy już w nauczaniu proroków w Starym Testamencie. Natomiast ocena Starego Przymierza zawarta w Nowym Testamencie została zaprezentowana na podstawie tekstów Łukasza i Pawła. Rozdział drugi jest tłem do przedstawienia stanowiska Autora Listu do Hebrajczyków. W rozdziale trzecim, ostatnim, została przedstawiona wyjątkowo ostra krytyka Starego Przymierza. Najpierw została ukazana krytyka instytucji starotestamentalnych i argumenty Autora za ustaniem Starego Przymierza, by na tym tle mocniej zaprezentować wyjątkowość Przymierza Chrystusowego.
- PozycjaHistoria konfliktu o Górski Karabach (XVII – XX wiek)Gevorgyan, Hovhannes; Wołczański, Józef; Naumowicz, Józef; Kościelniak, KrzysztofNiniejsza praca poświęcona jest konfliktowi karabachskiemu. Ukazano w niej przebieg dziejów stanowiących fundament konfliktu ormiańsko-azerbejdżańskiego. Spróbowano dokonać rzetelnych badań historycznych dotyczących politycznych procesów, które wpłynęły na kształtowanie etno-politycznych realiów aż po nasze czasy. Historia pokazuje, iż Karabach, zaczynając od końca XVII stulecia, stanowi fortecę ormiańskiego ruchu wyzwoleńczego. Dążenie Ormian do wyzwolenia spod jarzma osmańskiego i perskiego miało istotny wpływ w procesie kształtowania aktualnej sytuacji politycznej w regionie kaukaskim. Z punktu widzenia historycznego, niezmiernie ważnym okazuje się fakt, iż Ormianie prezentowali zgodność poglądów co do planów odrodzenia niepodległej Armenii. Przebieg wydarzeń związanych z tymi dziejami zapoczątkowały relacje ormiańsko-rosyjskie, które znacząco wpłynęły na historię regionu kaukaskiego. W kształtowaniu dzisiejszego konfliktu o Karabach szczególnie ważna okazała się polityka administracyjna oraz etniczna prowadzona przez Persję i Rosję. Już od XVIII wieku władcy Persji, obawiając się rosnącego separatyzmu ormiańskiego, zaczęli coraz bardziej wzmacniać swoje siły wokół ormiańskiego Karabachu metodą osadnictwa ludnością muzułmańską. Rosja zaś po podboju Zakaukazia w 1828 roku, potrzebowała lojalności ze strony licznej ludności muzułmańskiej. Ta kwestia pozostaje aktualna, ponieważ Kaukaz nadal pozostaje cennym zarówno dla Turcji, jak i dla obecnego Iranu. W ten sposób Karabach stał się jakby nagrodą za lojalność wobec Rosji najpierw dla plemion muzułmańskich (Jawanszirów, Kara Kojunlu, Ak Kojunlu itd.), a współcześnie dla Azerbejdżanów.
- PozycjaIdeał świętości bł. Karoliny Kózki na podstawie kazań opublikowanych w latach 1987-2018Kucharski, Zbigniew; Ostafiński, Witold; Dec, Ignacy; Szewczyk, LeszekW niniejszej dysertacji zostało podjęte zagadnienie ideału świętości bł. Karoliny Kózki na podstawie kazań opublikowanych w latach 1987-2018. W pierwszym rozdziale przedstawiono teologiczne podstawy świętości ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienie powszechnego powołania do świętości. W rozdziale drugim została przybliżona sylwetka bł. Karoliny Kózki (1898-1914), uwzględniając w sposób szczególny jej życie i męczeńską śmierć. W trzecim rozdziale przedstawiono historię rozwoju jej kultu. W czwartym rozdziale ukazano relacyjny wymiar jej świętości wyeksponowany w przepowiadaniu kaznodziejskim. W piątym rozdziale została przybliżona kwestia świętości bł. Karoliny w narracji kaznodziejskiej. W analizowanym materiale kaznodziejskim ideał świętości bł. Karoliny odzwierciedla się w podstawowych wartościach chrześcijańskiej duchowości takich jak miłość Boga i bliźniego, poświecenie, służebne oddanie się Bogu i bliźnim. Ideał ten staje się ciągle aktualny, stanowi inspirację i zachętę do kształtowania cnót duchowych oraz wzmocnienia więzi z Bogiem. Przeprowadzone badania prowadzą do następujących wniosków: we wczesnym okresie propagowania kultu akcentowano przede wszystkim treści związane z obroną cnoty czystości i jej męczeństwem; w późniejszym okresie zaczęto skupiać się na bogactwie jej pozytywnych cech osobowościowych; w miarę rozwoju kultu coraz częściej bł. Karolina była ukazywana jako wzór dla młodzieży w aspekcie całego jej życia, szczególnie zaangażowania w życie parafii; uniwersalizm postaci bł. Karoliny przyczynił się do popularyzacji jej świętości w duszpasterstwie młodzieży męskiej i żeńskiej.
- PozycjaInstytucje prawa rzymskiego w badaniu liturgii Kościoła Rzymskokatolickiego. Propozycja metodySemenova, Viktoriya; Nowakowski, Przemysław; Nowak, Jacek; Żądło, AndrzejPersonalne relacje wiernych z Chrystusem w liturgii nie były dotychczas analizowane od strony prawnej. Dlatego celem pracy jest opracowanie nowej metody badania liturgii obrządku łacińskiego z zastosowaniem instrumentów prawnych na bazie metafizyki tomistycznej i prawa rzymskiego. Przedstawiony zostaje aktualny stan badań liturgii i ukazana perspektywa dalszego rozwoju jurydycznego kierunku tych badań w oparciu o uniwersalistyczne podejście do prawa, które zakłada proponowana metoda. Liturgię i prawo rzymskie odczytano jako systemy znakowe, które pozwalają na ich porównanie i dostrzeżenie wpływu tegoż prawa na kształt liturgii. Scharakteryzowane są wybrane instytucje prawa rzymskiego, które wykorzystuje się w analizie liturgii. Przeprowadzona metodą romanistyczną analiza wykazała obecność tych instytucji w obrzędach Mszy Świętej i innych sakramentów, co potwierdza tezę, że prawo jest integralną częścią samej liturgii i nie może być utożsamiane jedynie z zewnętrznymi (pisanymi) normami dotyczącymi jej sprawowania. Odkrycie prawnych sensów liturgii rozszerza i pogłębia jej teologiczne rozumienie.
- PozycjaKoncepcja Miłości Boga w Pierwszym Liście Świętego JanaKulik-Izydorczyk, Izabela; Witkowski, Stanisław; Kubiś, Adam; Nalewaj, AleksandraPrzedkładana dysertacja przedstawia Janową koncepcję Bożej miłości i stanowi egzegezę fragmentów 1 Listu świętego Jana opierającą się na studium i wyjaśnianiu tekstów mających bezpośrednie odniesienie do Bożej miłości. W pracy wykorzystujemy metodę egzegetyczno-teologiczną, w jej ramach posługujemy się ujęciem kanonicznym, odwołujemy się także do metody historyczno-krytycznej, retorycznej oraz antropologii kulturowej. Analizy dotyczące miłości Boga znajdują swoje źródło w kluczowym stwierdzeniu: Bóg jest miłością (1J 4,8.16). Ukazana w różnych aspektach miłość Boża najwidoczniej objawiła się w soteriologicznym czynie Jezusa. Wcielony Syn Boży stał się dla nas i`lasmo,j - ofiarą przebłagalną, w której aktywnie uczestniczył Ojciec. Ekspiacja za grzechy całego świata potwierdziła miłość Bożą w wymiarze powszechnym. Miłość braterska jest odpowiedzią na dzieło Ojca. Wezwania do wzajemnej miłości, choć brzmią jak imperatyw, okazują się wewnętrza koniecznością, do której wierzący zostali uzdolnieni. doskonała miłość (h` telei,a avga,ph) staje się możliwa dla chrześcijan, jeśli tylko są zjednoczeni z Bogiem poprzez Chrystusa. Miłość braterska zatem ma swój cel: wierzący mają uobecniać Niewidzialnego, którego istotą jest miłość.
- PozycjaKoncepcja życia chrześcijańskiego w katechezach katechumenalnych Biskupa Wacława ŚwierzawskiegoZakaszewski, Kamil; Sielpin, Adelajda; Araszczuk, Stanisław; Kwiatkowski, DariuszNiniejsza dysertacja za swój cel obiera ukazanie zagadnienia inicjacji chrześcijańskiej w twórczości Bpa Wacława Świerzawskiego, a szczegółowo temat chrześcijańskiego życia rozumianego dynamicznie, jako droga z Chrystusem, którą kandydaci zapoczątkowują już w procesie inicjacji katechumenalnej. Po Soborze Watykańskim II, w dobie odradzania się katechumenatu, pojawiają się coraz częściej katechezy zainspirowane mystagogią Ojców Kościoła i wspierające proces dojrzewania w wierze współczesnych katechumenów i neofitów. Studium skoncentrowane jest wokół trzech tomów katechez katechumenalnych wygłoszonych przez pioniera katechumenatu w Polsce, Ks. Biskupa Wacława Świerzawskiego do katechumenów. Katechezy te są również wyrazem jego duszpasterskich zainteresowań oraz liturgicznej duchowości. W swoim wykładzie omawia on obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia rozłożone na poszczególne etapy, które dotyczą rozwoju życia duchowego kandydatów. Autor katechez tłumaczy je w świetle perykop biblijnych, odnosząc się do księgi Obrzędów chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych i do tradycji Kościoła, co ma doprowadzać kandydatów do głębszej relacji z Bogiem, którego spotkają w sakramentach, a tych co im towarzyszą - do bardziej świadomego przeżywania świętej liturgii oraz ożywienia swojej wiary. Dysertacja składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale znajduje się charakterystyka twórczości Bp. W. Świerzawskiego od strony inicjacyjnej, potwierdzającej jego osobiste zainteresowania i umiejętności pastoralne, a której poznanie jest niezbędne do zrozumienia całości niniejszej pracy. Omówione zostały również same źródła niniejszej rozprawy, czyli katechezy wygłaszane przez autora. Rozdział drugi przedstawia lekturę Słowa Bożego w liturgii katechumenalnej i jej interpretację we wspomnianych katechezach, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu drogi z Chrystusem. W trzecim rozdziale przeanalizowane zostały obrzędy katechumenalne oraz ich interpretacja w katechezach Bp. Świerzawskiego. Ostatni czwarty rozdział pokazuje życie chrześcijańskie po chrzcie jako kontynuację drogi z Chrystusem, zainicjowanej w katechumenacie.
- PozycjaKsiądz Antoni Lemparty jako publicysta i redaktor. Prezentacja i omówienie dorobku drukowanegoKubicki, Karol; Wołczański, Józef; Wejman, Grzegorz; Skrzyniarz, RyszardTematem pracy jest całościowe przedstawienie życia i działalności księdza podpułkownika Antoniego Lempartego, jednego z czołowych tzw. księży-patriotów okresu PRL. Jego biografia nie była do tej pory przedmiotem samodzielnego opracowania naukowego, co stanowiło lukę w historiografii najnowszych dziejów Kościoła katolickiego w Polsce, przede wszystkim zważywszy na rolę, jaką odegrał w antykościelnej polityce komunistycznego państwa. Działalność ks. A. Lempartego ukazano zarówno poprzez aspekt pracy duszpasterskiej, społecznej, jak i politycznej na tle szerszego kontekstu historycznego, nie pominięto także wątków życia prywatnego, które rzutowały na decyzje podejmowane w życiu zawodowym. Prezentacja i analiza jego biografii została ujęta w pięć rozdziałów. W rozdziale pierwszym zaprezentowano środowisko rodzinne, okres dzieciństwa oraz kolejne etapy edukacji: naukę w gimnazjum i liceum, formację w seminariach duchownych oraz studia uniwersyteckie. Rozdział drugi omawia 15-letni okres pracy duszpasterskiej w różnych parafiach archidiecezji lwowskiej obrządku łacińskiego. W rozdziale trzecim przedstawiono zaangażowanie ks. A. Lempartego w duszpasterstwie wojskowym w czasie drugiej wojny światowej i po jej zakończeniu. Rozdział czwarty traktuje o jego pracy duszpasterskiej na terenie Dolnego Śląska w latach 1945-1950. W rozdziale piątym omówiono społeczno-polityczną działalność ks. A. Lempartego, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji prezesa zarządu Zrzeszenia Katolików „Caritas", na czele którego stał przez 21 lat. Zaprezentowano także jego spuściznę pisarską. Podstawą opracowania biografii w pierwszej kolejności były materiały dokumentowe z zasobu kilkudziesięciu archiwów państwowych i kościelnych, materiały wspomnieniowe, prasa oraz opracowania naukowe, a także wywiady przeprowadzone z krewnymi ks. A. Lem partego i innymi świadkami jego życia.
- PozycjaKsiądz Kazimierz Pszon (1933-2005) jako kaznodziejaRakoczy, Bartosz; Ostafiński, Witold; Twardy, Jan; Nabywaniec, StanisławNiniejsza rozprawa prezentuje księdza Kazimierza Pszona (1933-2005) jako kaznodzieję. W pierwszym rozdziale przedstawiono jego życie, formację i działalność kaznodziejską. W rozdziale drugim przybliżona została problematyka biblijna i dogmatyczna podejmowana w jego kaznodziejskim dorobku. W trzecim rozdziale poruszono problematykę liturgiczną i mistagogiczną. W rozdziale czwartym ukazane zostały zagadnienia moralne i egzystencjalne poruszane w analizowanych kazaniach. W piątym rozdziale przybliżone zostało miejsce i rola exemplum (kaznodziejskich przykładów), stanowiących przedmiot badania niniejszej dysertacji. Analizowany materiał badawczy, liczący 288 kazań, odzwierciedla z jednej strony jego warsztat kaznodziejski ks. Kazimierza Pszona, z drugiej zaś przedstawia jego sylwetkę jako kaznodziei, kapłana i duszpasterza. Przeprowadzone badania prowadzą do następujących wniosków: kazania ks. Kazimierza Pszona świadczą o jego wysokiej kulturze retorycznej głoszonego słowa Bożego, czego wyrazem był prosty, klarowny język, kreatywny język dostosowany do słuchaczy; jako kaznodzieja był opanowany, wrażliwy, okazujący szacunek swoim słuchaczom; formując ewangeliczne orędzie identyfikował się ze słuchaczami czyniąc siebie samego słuchaczem słowa Bożego i depozytariuszem misji wprowadzania wartości chrześcijańskich w przestrzeń codziennego życia; jako dobry i obowiązkowy kaznodzieja spełniał swoją posługę z pasją i zamiłowaniem do głoszenia słowa Bożego, traktując ją nie jako ciężar, ale powołanie, misję, wyróżnienie w pracy dla chwały Bożej i dla zbawienia ludzi.
- PozycjaMarriage as a Healing Sacrament: Marriage Preparation in Light of St. John Paul II’s Theology of the Body and 1960 Retreat for Engaged CouplesSwantek, Zachary; Wołowski, Lech; ks. prof. dr hab. Janusz Bujak; ks. dr hab. Cezary Smuniewski, prof. UWIn Pope John Paul II’s 1981 Apostolic Exhortation Familiaris Consortio, he called for a renewal of marriage preparation in order to foster more successful marriages, and to help families better recognize their identity and mission within the Church. This dissertation examines John Paul II’s call for a renewal of marriage preparation in light of a Retreat for Engaged Couples that Karol Wojtyła (the future pope) gave in 1960. The retreat is analyzed based on his own formative experiences, pastoral approach to marriage preparation, and his other writings on marriage and family published in 1960. The retreat is centered around the vows from the Order of Celebrating Matrimony, in order for the couples to better understand the sacrament of Matrimony, and to adequately prepare themselves for receiving the graces of the sacrament, not just on their wedding day, but throughout their marriage. Through this catechesis, he gives greater meaning to love as a virtue, fidelity through active trust, reciprocity, the common good, and conjugal honor that recognizes the ends of marriage. John Paul II’s call for a renewal of marriage preparation can find a model in Wojtyła’s approach and content of the retreat. Over the past 50 years, there has been a massive decline in the number of couples getting sacramentally married in the Church in the United States. Emerging adults are delaying marriage, resulting in a substantial time of separation from the influence of family and the witness of marital love. In the interim, many become immersed within a hookup culture of brief, uncommitted relationships and casual sexual encounters. This contributes to a void of formation and doubt regarding the capacity of self or others to enter into authentic lifelong marital commitment. Many are wounded by a consumerist, utilitarian, and temporary mentality, which thwarts their capacity for self-gift, reciprocity, and love. Karol Wojtyła’s approach and content provides insight into an adequate marriage preparation that can meet the challenges of our cultural climate, providing marriage as a healing sacrament for both the couple and the culture.
- PozycjaMediatyzacja fighting arts w świetle humanistycznej teorii sztuk i sportów walki. Analiza wybranych przekazów medialnychPawelec, Przemysław; Misztal, Wojciech; Gawroński, Sławomir; Kawka, Maciej; Jastrzębski, JerzyTematyka mediatyzacji wspomnianych form aktywności ruchowej człowieka może być uznawana za obszar wymagający uwagi badawczej ze względu na jej stosunkowo wąski i specjalistyczny zakres tematyczny, którego rozpoznanie również powinno opierać się na prowadzeniu badań i tworzeniu analiz. W oparciu więc o ukazywane w wybranych mediach (Facebook, YouTube, strony internetowe) rozpatrywany będzie przedmiot badań, którym jest określenie kształtu zjawiska mediatyzacji na podstawie treści przypisanych do zbiorczej kategorii tematycznej fighting arts. Obejmuje ona sztuki walki, sporty walki, hand-to-hand combat, zróżnicowane formy ćwiczeń typu fitness, formy pokazowe, a także samoobronę. W wypełnieniu tej luki badawczej najważniejszą rolę odgrywać będą założenia dotyczą-ce komunikacji masowej i mediów masowych poczynione na podstawie wiedzy wynikłej z opracowań naukowych o tej tematyce (nauki społeczne) oraz teoria Wojciecha .J. Cynar-skiego odnosząca się do fighting arts w ich humanistycznym ujęciu.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »