Przeglądaj wg Autor "Zwoliński, Andrzej"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaChrześcijańskie rozumienie drogi(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2022) Zwoliński, AndrzejRozumienie drogi może być co najmniej dwojakie: jako konkretny szlak łączący miejscowości, który umożliwia pokonywanie odległości, które ich dzielą, a także ‒ w rozumieniu alegorycznym ‒ przeniesienie znaczenia szlaku w sferę duchową. Szlaki wiodą przez ziemię, wodę i powietrze, jednak tylko drogi lądowe zaznaczają się wyraźnie i stosunkowo trwale, zaś inne ani się nie krzyżują, ani nie zbiegają, wytyczane każdorazowo przez poruszających się nimi. „Droga” ma też ‒ poza sensem topograficznym ‒ także sens aktywnego podjęcia wędrówki czy podróży.Droga od zawsze wiązała się z człowiekiem, jest jakby dodatkowym elementem jego natury. W Biblii, już u samego zarania dziejów, Bóg nakazał ludziom, by rozeszli się po ziemi, zaludniając ją i czyniąc sobie poddaną (por. Rdz 1, 28). Realizowali to od zawsze aż do naszych dni.
- PozycjaObrona przed destrukcją słowa(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Zwoliński, Andrzej; Nawara, Dariusz; Buksa, ŁukaszNieocenzurowany dostęp do informacji staje się z jednej strony polem dla kreowania nowoczesnego społeczeństwa opartego na wiedzy, a z drugiej strony stanowi zagrożenie. Dlatego warto prześledzić wybrane cykle koniunkturalne zachodzące w naszej cywilizacji, a jednocześnie przeanalizować czynniki sprawcze tych zmian, aby spróbować zrozumieć i zinterpretować zmiany zachowań społecznych. Monografia wieloautorska pt. Obrona przed destrukcją słowa jest zbiorem rozdziałów podejmujących bardzo ważny i aktualny problem komunikacji interpersonalnej i zmian społecznych, wynikających z procesów destrukcyjnych, jako narzędzi kreujących i wymuszających oczekiwane efekty społeczne.
- PozycjaOkres pandemii jako sytuacja kryzysowa(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Zwoliński, AndrzejZnakiem każdej zarazy są otchłanie, które po niej powstają, a o których z biegiem lat szybko się zapomina. A jak będzie po pandemii koronowirusa? Czy jej ślady zdołamy szybko zatrzeć i czy w ogóle jest możliwy powrót do „normalności”? Z perspektywy zmian, które wniósł koronawirus, wydaje się, że to, co przed nami, będzie już nowym rozdziałem dziejów świata — pisanym na nowo, słowami innymi niż znane dotychczas i ze wspomnieniami, których żadne pokolenie nie będzie już miało.
- PozycjaPróba określenia wychowawczej roli ojca w rodzinie w świetle dokumentów nauczania Kościoła i polskiej literatury przedmiotuPochopień, Robert; Zwoliński, Andrzej; Mierzwa, Janusz; Miąso, JanuszPraca doktorska poddaje analizie rolę wychowawczą ojca rodziny. Opracowanie ma na celu ukazanie szerokiej panoramy możliwości i potencjału wychowawczego ojca rodziny, który otrzymał szczególne miejsce w procesie dojrzewania duchowego, materialnego i społecznego swej małżonki i dzieci. W pracy główny nacisk położono na rozpatrywanie rodziny jako budującej wspólnotę wychowawczą, wzajemnie ubogacających się osób i omówiono, w jaki sposób to się realizuje. Głównymi źródłami dysertacji doktorskiej są dokumenty nauczania Kościoła, poszerzone o polską literaturę przedmiotu. W rozprawie doktorskiej zebrano, poddano analizie i usystematyzowano szereg idei, które dotyczą ojca jako wychowawcy i jego roli w tym procesie .
- PozycjaPropozycje okultystyczne dla dzieci we współczesnych mediach jako wyzwanie wychowawczeWięczkowska, Małgorzata; Zwoliński, Andrzej; Młyński, Józef; Babiarz, MirosławMedia elektroniczne w rewolucyjny sposób zmieniły warunki życia współczesnego dziecka, które obecnie dorasta i rozwija się nie tylko w otoczeniu rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej, lecz również w otoczeniu mass mediów. Rozwój nowoczesnych technologii bardzo często prowadzi do ograniczenia wpływu wychowawczego rodziny, na rzecz nie zawsze pozytywnych wpływów środków masowego przekazu. Cieszące się dużą popularnością wśród dzieci książki, komiksy, filmy, gry komputerowe nierzadko przekazują zniekształcony obraz świata i stosunków międzyludzkich, propagując jednocześnie propozycje okultystyczne. Z przeprowadzonych badań wynika, że praktyki okultystyczne we współczesnej literaturze, a także w kulturze masowej skierowanej do młodego pokolenia nie są sprawą marginalną, ale są raczej w centrum przedstawianego im świata. Wiele przekazów medialnych wypełniają treści szkodliwe dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży. W popularnych mass mediach ukazuje się młodemu odbiorcy zniekształcony obraz świata, w którym jestnadprezentacja wiedzy, praktyk i rytuałów okultystycznych. Programy medialne wykorzystują i propagują w zabawowej formie elementy magii, czarownictwa, kultu Szatana, ezoteryzmu oraz idee New Age. Tajniki wiedzy okultystycznej są przedstawiane dzieciom w bardzo atrakcyjnej i zabawowej formie. W ten sposób popularne książki, filmy czy gry niezauważalnie oswajają dzieci z prawdziwymi treściami okultystycznymi. Mamy zatem do czynienia z oddziaływaniem kumulatywnym i długotrwałym, które może powodować zmiany w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym oraz religijnym. Niewątpliwie możemy powtórzyć za włoskim socjologiem MassimoIntrovigne’em, że w dzisiejszych czasach mamy do czynienia z „powrotem magii” na szeroką skalę, ponieważ obecnie młode pokolenie poznaje magię i okultyzm nie z tekstów naukowych, lecz dzięki przekazom medialnym w formie „rozmiękczonej” i zabawowej. Dlatego ważnym postulatem wynikającym z zagrożeń płynących z mediów jest wdrożenie edukacji medialnej wśród dzieci, rodziców i nauczycieli. Kolejnym postulatem jest otoczenie rodzin większą opieką duszpasterską oraz formacyjną w celu uświadamiania o współczesnych zagrożeniach duchowych.
- PozycjaW roli babć i dziadków(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Zwoliński, AndrzejPodjęcie roli dziadka i babci wiąże się z faktem posiadania potomstwa oraz osiąg-nięciem określonego wieku senioralnego. Współczesna babcia i współczesny dziadek występują w wielu różnorodnych rolach społecznych, w tym rodzinnych. Bardzo często tą rolą jest wspieranie rodziców ich wnuków — niekiedy czynią to dyskretnie i ze zrozumieniem uzupełniają proces opieki oraz wychowania dziecka nowego po-kolenia rodziny. Może się zdarzyć, że dziadkowie występują w rodzinie w roli osoby stwarzającej problem — z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności — same wymagają opieki innych członków rodziny. Niekiedy ta rola dziadków sprowadza się w roli osoby izolującej się od dzieci i rodziny — dziadkowie żyją własnym życiem oraz własnymi sprawami. Nie dążą do utrzymywania kontaktów z najbliższymi.
- PozycjaW świecie zagubionego słowa. Nieprawda, postprawda, hejt(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Zwoliński, AndrzejStałym wysiłkiem człowieka jest poszukiwanie prawdy. Na tej drodze napotyka on jednak wiele przeszkód. Ulega często pokusie wypowiadania kłamstwa, a także wpada w sidła postprawdy i manipulacji. Życzliwość i szacunek są zastępowane hejtem i mową nienawiści, które wyraża za pomocą słów i grafik. Odwołuje się do oceny, która prowadzi do deprecjonowania godności osoby ludzkiej.
- PozycjaWartości religijno-moralne rodzin migrantów polskich. Studium empiryczne na podstawie badań własnych w wybranych środowiskach polonijnych w Szkocji w latach 2009–2013(2024) Szułczyński, Andrzej; Zwoliński, Andrzej; Polak, Mieczysław; Łukasik, JoannaPraca ta opisuje wartości religijno-moralne rodzin polskich migrantów w Szkocji po wejściu do Unii Eueopejskiej. Rodzina jest podstawową komórką społeczną i poddaną licznym badaniom interdyscyplinarnym kategorią socjologiczną. Rodzina odgrywa niezbywalną rolę w społeczeństwie w procesach socjalizacji pierwotnej i wtórnej, interioryzacji i przekazywaniu wartości w procesie międzypokoleniowym. Na emigracji proces ten jest spotęgowany i podlega weryfikacji w jego społecznym i kulturowym kontekście. Emigracja wydaje się być wyzwaniem dla rodziny stającej na progu dylematów między tożsamością a integracją w państwie przyjmującym. Sama próba opisu wartości i definicji niesie ze sobą liczne trudności, jako że wartości muszą być poddane badaniom w szerokim spectrum interdyscyplinarnym. Ale pomimo to, jak twierdzi N. Hartmann, wartości pozostają ciągle nieodkryte. W literaturze przedmiotu mówi się o kilkuset ujęciach poznawczych i wyodrębnionych 178 definicjach wartości. W tej dysertacji odwołano się do szkoły niemieckiej zainicjowanej przez G. Heppa. Wartości, wedle tej szkoły, to zinterioryzowane standardy zachowań powstałe w procesie socjalizacji i przekazywane w określonym kręgu kulturowym. Odpowiedzi respondentów na badania ankietowe kwestionariusza zostały poddane analizie statystycznego programu komputerowego o zasięgu międzynarodowym – SPSS. Generalnie potwierdziły się hipotezy robocze. W obrębie wartości ostatecznych i podstawowych zachodzi wśród grupy badanych emigrantów dychotomia. Wartości religijne ulegają modyfikacjom właściwym w procesach redefinicji, indywidualizacji pojęć, sekularyzacji, zaś wartości podstawowe jako społeczne ulegają wzmocnieniu, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji i transmisji międzypokoleniowej na emigracji. Konflikt moralny i etniczny, który towarzyszy emigrantom w wyborach wartości i procesach wartościowania, dokonuje się w obszarach pomiędzy tradycją a wolnością, ewangelizacją a sekularyzacją, tożsamością a integracją, ciągłością a zmianą.