Przeglądaj wg Autor "Zbroja, Bogdan"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaDrogocenne „dary” Jezusa dla Kościołów Apokalipsy (Ap 2–3)(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Zbroja, BogdanTermin δίδωμι (didomi) oznacza przede wszystkim: dawać, podarować, rozdawać, udzielić. Analizując tekst Ap 2–3 (Listy do siedmiu Kościołów), odkryliśmy ważne przesłanie, które wprost zachęca wiernych poszczególnych wspólnot do poprawienia swego postępowania oraz większej wierności wobec Boga. Najwięcej wystąpień (Ap 2, 7. 10. 17 (2*). 23. 26. 28, 3, 21) dotyczy obietnic Jezusa, które zrealizują się w przyszłości (futurum). W dwóch perykopach: (Ap 3, 8 i 2, 21) hagiograf użył czasu przeszłego (perfektum i aoryst), stwierdzając, że Jezus nie tylko udzieli kiedyś swoich łask ludziom Jemu oddanym, ale że także w przeszłości nie skąpił swoich darów nikomu – nawet grzeszącym dał czas na metanoję. Raz św. Jan zapisał Jezusowy dar w czasie teraźniejszym: Ap, 3, 9. Jezusowe dary są, były i będą udzielane wierzącym aż do paru-zji, gdzie już nie będzie aksjomatu czasu i przestrzeni.
- PozycjaWielowymiarowe dary ofiarowane człowiekowi przez Boga. Studium egzegetyczno-teologiczne wybranych tekstów biblijnych(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Klich, Anna; Witkowski, Stanisław; Zbroja, BogdanNiniejsza publikacja porusza tematykę darów udzielonych człowiekowi przez Boga, ukazując, że również ludzie, jako członkowie Bożej rodziny, mogą i powinni siebie nawzajem obdarowywać życzliwością, miłością i solidarnością. Porusza także zagadnienia rozwoju prawdy o zmartwychwstaniu zmarłych w oparciu o teksty Starego Testamentu oraz kwestie nauczania Nowego Testamentu o Bożym królestwie i ojcowskiej miłości Boga. Św. Jan Paweł II, jako pielgrzym i sługa Bożego miłosierdzia, a także ks. prof. Józef Kudasiewicz, jako promotor katechezy biblijnej, to dwaj kapłani, którzy przyczynili się do zgłębiania zamysłu Bożego zawartego w świętych tekstach. Bodajże największym darem, jaki jest dostępny człowiekowi, jest dar Eucharystii, co stanowi jeden z tematów monografii. Osobliwości słowa greckiego, które oznacza pierworodnego, przybliżają przekaz Ewangelii św. Jana. Motyw daru w Drugiej Księdze Królewskiej (2 Krl 5), przybliża napięcie pomiędzy prośbą, oczekiwaniem i wypełnieniem. Święty Paweł i jego postawa wdzięczności Bogu w Listach do Tymoteusza. Dar bogactwa rozumiany jako zagrożenie czy szansa w Pierwszym Liście do Tymoteusza (1 Tm 6, 6–10. 17–19) oraz Dary Jezusa dla Kościołów Apokalipsy (Ap 2–3), to przegląd tematów książki, która koncentruje się na obrazie daru Boga dla człowieka.
- PozycjaWielowymiarowe sposoby współdziałania człowieka z Bogiem(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2021) Bogacz, Roman; Zbroja, BogdanOddając kolejny tom serii „Z Badań nad Biblią”, pragniemy po raz kolejny dać czytelnikom kilka bardzo interesujących opracowań biblijnych tekstów. Autorzy, którzy zamieścili w niniejszym tomie swoje naukowe analizy, skupili się przede wszystkim na fakcie, że Boże powołanie nie niweluje wolności człowieka. Nawet gdy człowiek początkowo stawia opór Bożej woli i wybraniu, w końcowym efekcie godzi się jednak na zaproszenie ze strony Bożej Opatrzności na twórczą, choć trudną współpracę.
- PozycjaZjednoczenie cierpień chrześcijan z Męką Jezusa w „Corpus Paulinum”. Studium egzegetyczno-teologiczneDzioboń, Wojciech; Zbroja, Bogdan; Mazur, Roman; Stasiak, Sławomir; Sieroń, RomanCelem tej pracy jest ukazanie sensu doznawanego cierpienia w relacji do Chrystusa i Jego męki. Dokonamy w niej analizy obrazu męki Chrystusa jaki kreśli Paweł oraz udziału w niej przez chrzest i Eucharystię. Następnie przyjrzymy się jakie miejsce w tym zjednoczeniu odgrywa cierpienie. Chcemy znaleźć odpowiedź na pytania: Jaki jest związek między męką Chrystusa, chrztem, Eucharystią, a cierpieniem? Dlaczego chrześcijanin ma cierpieć? W niniejszej pracy posłużymy się szeregiem metod; analiza kontekstualna, lingwistyczna, historyczno-krytyczna, narracyjna, intertekstualna, zgodnie z wytycznymi Papieskiej Komisji Biblijnej, Interpretacja Biblii w Kościele.
- PozycjaZwycięska walka prawdziwości nad fałszem w Apokalipsie(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2024) Zbroja, BogdanArtykuł bada znaczenie prawdy i kłamstwa w Apokalipsie św. Jana, zwracając uwagę na brak bezpośredniego użycia terminu ἀλήθεια w tej księdze, mimo że dla Jana było to kluczowe pojęcie. Autor analizuje użycie terminów związanych z prawdą, takich jak ἀληθινός, oraz terminów oznaczających fałsz, takich jak ψευδής, ψεῦδος i ψεύδομαι. Wykazuje, że słowo ἀληθινός pojawia się dziesięć razy, głównie w kontekście opisu Boga i Jezusa jako „Prawdziwych” i „Wiernych”, podkreślając ich autentyczność i niezawodność. W pierwszej części artykułu autor przygląda się miejscom w Apokalipsie, w których mowa jest o prawdziwości i autentyczności. Analizuje fragmenty dotyczące Listów do Siedmiu Kościołów, w których Jezus przedstawił się jako „Święty i Prawdziwy”, wzywając wiernych do wytrwania w wierności. Omówione są również wizje niebiańskie, gdzie Bóg jest uwielbiany za swoje „prawdziwe i sprawiedliwe” wyroki, a Jego wierni są za tę wierność nagradzani. W drugiej części artykułu autor skupia się na obrazach fałszu i kłamstwa, analizując terminy ψευδής, ψεῦδος i ψεύδομαι. Pokazuje, że kłamstwo jest przypisywane fałszywym apostołom i przeciwnikom Boga, którzy zostaną ostatecznie ukarani. Podkreśla, że osoby posługujące się kłamstwem nie mają udziału w zbawieniu i są wykluczone z Nowej Jerozolimy. Wnioski z badań podkreślają, że Apokalipsa wzywa do trwania w prawdzie i wierze w Jezusa, jedynego „Prawdomównego”, oraz do odrzucenia fałszu i kłamstwa. Autor sugeruje, że w świecie pełnym oszustwa jedynym pewnym punktem odniesienia jest Bóg i to, że wierni są wezwani do naśladowania Jego prawdomówności, aby osiągnąć zbawienie oraz udział w wiecznym życiu w Nowej Jerozolimie.