Przeglądaj wg Autor "Więczkowska, Małgorzata"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaPropozycje okultystyczne dla dzieci we współczesnych mediach jako wyzwanie wychowawczeWięczkowska, Małgorzata; Zwoliński, Andrzej; Młyński, Józef; Babiarz, MirosławMedia elektroniczne w rewolucyjny sposób zmieniły warunki życia współczesnego dziecka, które obecnie dorasta i rozwija się nie tylko w otoczeniu rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej, lecz również w otoczeniu mass mediów. Rozwój nowoczesnych technologii bardzo często prowadzi do ograniczenia wpływu wychowawczego rodziny, na rzecz nie zawsze pozytywnych wpływów środków masowego przekazu. Cieszące się dużą popularnością wśród dzieci książki, komiksy, filmy, gry komputerowe nierzadko przekazują zniekształcony obraz świata i stosunków międzyludzkich, propagując jednocześnie propozycje okultystyczne. Z przeprowadzonych badań wynika, że praktyki okultystyczne we współczesnej literaturze, a także w kulturze masowej skierowanej do młodego pokolenia nie są sprawą marginalną, ale są raczej w centrum przedstawianego im świata. Wiele przekazów medialnych wypełniają treści szkodliwe dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży. W popularnych mass mediach ukazuje się młodemu odbiorcy zniekształcony obraz świata, w którym jestnadprezentacja wiedzy, praktyk i rytuałów okultystycznych. Programy medialne wykorzystują i propagują w zabawowej formie elementy magii, czarownictwa, kultu Szatana, ezoteryzmu oraz idee New Age. Tajniki wiedzy okultystycznej są przedstawiane dzieciom w bardzo atrakcyjnej i zabawowej formie. W ten sposób popularne książki, filmy czy gry niezauważalnie oswajają dzieci z prawdziwymi treściami okultystycznymi. Mamy zatem do czynienia z oddziaływaniem kumulatywnym i długotrwałym, które może powodować zmiany w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym oraz religijnym. Niewątpliwie możemy powtórzyć za włoskim socjologiem MassimoIntrovigne’em, że w dzisiejszych czasach mamy do czynienia z „powrotem magii” na szeroką skalę, ponieważ obecnie młode pokolenie poznaje magię i okultyzm nie z tekstów naukowych, lecz dzięki przekazom medialnym w formie „rozmiękczonej” i zabawowej. Dlatego ważnym postulatem wynikającym z zagrożeń płynących z mediów jest wdrożenie edukacji medialnej wśród dzieci, rodziców i nauczycieli. Kolejnym postulatem jest otoczenie rodzin większą opieką duszpasterską oraz formacyjną w celu uświadamiania o współczesnych zagrożeniach duchowych.