Przeglądaj wg Autor "Osewska, Elżbieta"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaCompetences of an RE Teacher/Catechist in the Opinion of Schoolchildren(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024) Stala, Józef; Słotwińska, Helena; Mariański, Janusz; Osewska, Elżbieta; Rybarski, RadosławAn important issue addressed in the presented article is the competencies of the RE teacher/ catechist. Two main problems are posed, summarized in the following questions: What competencies should a teacher of religion/catechist have? What qualities, according to secondary school pupils, should have an RE teacher? An attempt to answer such questions was made on the basis of an analysis of the literature on the subject and the results of a nationwide quantitative and qualitative study of secondary school pupils in Poland. The basic concepts of competence are discussed, groups of competencies relevant to the profession of religion teacher are characterized. Also presented are the results of research on the opinions of secondary school pupils regarding the person of a religion teacher/catechist.
- PozycjaPolska rodzina transgraniczna jako środowisko wychowania dziecka w świetle literatury przedmiotuWaldzińska, Iwona Ewa; Osewska, Elżbieta; Świątkiewicz, Wojciech; Olearczyk, TeresaPrzystąpienie Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku oraz stopniowe otwarcie rynków pracy poszczególnych krajów umożliwiły Polakom swobodne przemieszczanie się już nie tylko w celach turystycznych, ale także z zamiarem podjęcia pracy i zamieszkania poza granicami kraju. W wyniku rozłączenia rodziny zmianie uległy różne aspekty jej funkcjonowania. Pozytywnym i dość łatwo zauważalnym skutkiem poakcesyjnych migracji zarobkowych jest poprawa sytuacji materialnej. Życie rodziny w rozdzieleniu doprowadziło również do modyfikacji ról w rodzinach a w konsekwencji wpłynęło na środowisko wychowania dzieci. Celem rozprawy jest przedstawienie różnych aspektów poakcesyjnych migracji zarobkowych Polaków: skali problemu oraz jego przyczyn i skutków w wymiarze rodzinnym, specyfiki wychowania w polskich rodzinach transgranicznych z uwzględnieniem przeobrażeń kultury środowiska rodzinnego w odniesieniu do więzi i relacji rodzinnych, komunikacji, struktury opieki nad dzieckiem oraz roli i pozycji rodziców, a także wskazanie obszarów wsparcia rodzin rozłączonych przestrzennie z uwzględnieniem ochrony prawnej oraz wsparcia instytucji lokalnych, edukacyjnych i Kościoła.
- PozycjaThe Basic Principles of Personalistic Pedagogy According to Joseph Ratzinger/Benedict XVI(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024) Stala, Józef; Parzyszek, Magdalena; Gruca-Miąsik, Urszula; Osewska, ElżbietaThe rapid changes in the socio-cultural context of life and education of the young generation in Europe prompt contemporary educators to look for pedagogical trends that may be an inspiration for comprehensive education that rises to current challenges. The authors, therefore, refer to the relational concept of a person by Joseph Ratzinger and derive from it, the fundamental principles of personalistic pedagogy. In the first part of the paper, the basic terms related to the person and their upbringing will be outlined. The second part focuses upon chief educational difficulties; in the subsequent sections, they present the conditions of authentic upbringing and the assumptions of the education process presented by Joseph Ratzinger/Pope Benedict XVI.
- PozycjaWspółczesna rodzina kurpiowska i jej funkcja religijna. Studium analityczno-badawczeNajda, Anna; Osewska, Elżbieta; Rynio, Alina; Kochel, JanNauki socjologiczne ukazują rodzinę jako instytucję, która posiada swoją strukturę i realizuje funkcje zmieniając się pod wpływem zewnętrznych czynników. Celem niniejszej rozprawy jest ukazanie współczesnej rodziny kurpiowskiej mocno osadzonej w kulturze i religijności ludowej Kurpiowszczyzny oraz zbadanie jej funkcji religijnej, ze szczególnym uwzględnieniem globalnego stosunku do wiary, wiedzy religijnej, ideologii religijnej, doświadczenia religijnego, praktyk religijnych, wspólnoty religijnej i moralności religijnej. Aby odpowiedzieć na główne pytanie badawcze dokonano analizy danych pozyskanych w wyniku przeprowadzonych badań własnych jak również krytycznej analizy materiałów źródłowych: dokumentów Kościoła, publikacji naukowych, informacji zawartych na stronach internetowych diecezji łomżyńskiej oraz poszczególnych parafii.
- PozycjaWychowanie chrześcijańskie w świetle wybranych materiałów edukacyjnych do nauczania religii w szkole podstawowej w Polsce powstałych po 2010 rokuPaneth, Anna; Stala, Józef; Osewska, Elżbieta; Przybyłowski, JanOdpowiedzialne i mądre wychowanie dzieci i młodzieży, a szczególnie ich wprowadzenie w życie zgodne ze wskazaniami Jezusa Chrystusa skłania Kościół do podtrzymywania i ubogacania wychowania chrześcijańskiego. Przyjęcie założeń, że każdy człowiek jest stworzony przez Boga, zbawiony, uświęcany oraz powołany do realizacji złożonych w nim talentów niesie konieczność wychowania chrześcijanina przez całe życie. W wychowaniu chrześcijańskim stawiany jest zarówno cel ludzki – osiągnięcie dojrzałości osobowej i dojrzałości wiary jak również cel ostateczny, którym jest przygotowanie człowieka do wieczności. Wychowanie młodego pokolenia dokonujące się w kontekście ekonomicznych, politycznych, społeczno-kulturowych, edukacyjnych i religijnych wyzwań niesie z jednej strony wymóg realizmu wychowawczego, z drugiej konieczność odpowiedzialnego wychowania podejmowanego we wszystkich środowiskach wychowawczych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na edukację religijną w szkole. W dobie gwałtownych przemian, także ideowych, polskiej szkoły podjęcie wychowania chrześcijańskiego jest zadaniem o istotnym znaczeniu. W pogoni za coraz lepszymi wynikami egzaminów istnieje niebezpieczeństwo, że zagadnienie wychowania zostanie zepchnięte na margines życia szkoły. Troska szkoły o realizację narzucanych priorytetów edukacyjnych, profilaktycznych, ideologicznych powoduje spychanie wychowania do godzin wychowawczych, a i te często są bardziej związane z organizacją zajęć dydaktycznych niż procesem doskonalenia osoby. Wychowanie chrześcijańskie realizowane w ramach nauczania religii w szkole jest, a raczej może być dobrą przeciwwagą tych niebezpiecznych przeakcentowań. Dodatkowo niezbędne jest też podkreślanie wychowawczej roli religii w szkole w obliczu nieprzychylnych jej głosów. Warto przy tym zauważyć, że istotna jest sama obecność nauczania religii w środowisku szkolnym, gdyż przywraca ono wychowaniu w szkole aksjologię oraz podstawy antropologiczne. W tej sytuacji zagrożenia formacji młodych chrześcijan konieczne jest podejmowanie przez Kościół zróżnicowanych działań dających dzieciom i młodzieży szanse zaangażowania religijnego, przy czym prócz katechezy rodzinnej i parafialnej, to nauczanie religii w szkole może pomóc uczniowi w odkrywaniu wartości chrześcijaństwa. Celem niniejszej rozprawy doktorskiej jest krytyczna analiza wybranych materiałów edukacyjnych do nauczania religii w szkole podstawowej powstałych po 2010 roku pod kątem prezentacji i realizacji wychowania chrześcijańskiego. Wybór roku wiąże się z faktem opublikowania wówczas polskich dokumentów katechetycznych Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce oraz Programu nauczania religii, na bazie których powstało kilka pakietów edukacyjnych do nauczania religii w szkole, z których wybrano dwie serie rozpowszechnionych materiałów dydaktycznych: serii pod redakcją Danuty Jackowiak i Jana Szpeta opublikowanych przez Wydawnictwo Świętego Wojciecha (tzw. seria poznańska) oraz przygotowanej pod redakcją Tadeusza Śmiecha, Elżbiety Kondrak i Bogusława Nosek (seria kielecka), Wydawnictwa Jedność. Przyjmując założenia teologii pastoralnej i katechetyki sięgnięto do dokumentów Kościoła powszechnego i Kościoła w Polsce, ze szczególnym odniesieniem do dokumentów katechetycznych, by z nauczania Magisterium Kościoła wyprowadzić założenia wychowania chrześcijańskiego. Przedstawiono obecny kontekst wychowania i wynikające z niego wyzwania. Następnie poddano krytycznej analizie wybrane serie podręczników do nauczania religii zestawiając je ze wskazaniami Kościoła, aby wyprowadzić wnioski pastoralno-katechetyczne. Oprócz wskazanych wyżej źródeł korzystano także z literatury przedmiotu: teologicznej, filozoficznej, pedagogicznej i psychologicznej. Uznając złożoność współczesnego kontekstu wychowawczego podjęto krytyczną analizę pakietów edukacyjnych do nauczania religii pod kątem prezentacji i realizacji wychowania chrześcijańskiego w szkole. Przebiega ono w oparciu o konkretne materiały edukacyjne do nauczania religii, dlatego w niniejszej dysertacji przeanalizowano na ile ideał wychowania chrześcijańskiego jako wychowania integralnego jest przez nie realizowany, czy i w jakim stopniu nauczyciel religii może wszystkie elementy wychowania integralnego odszukać w przygotowanych pakietach edukacyjnych do nauczania religii w szkole i wdrażać je w procesie wychowania? Punktem wyjścia jak i dojścia wychowania chrześcijańskiego jest Jezus Chrystus, który stanowi także ideał wychowania, bowiem wychowanek musi być formowany na Jego miarę, stąd kolejne pytania o realizację wychowania do stałej relacji z Jezusem Chrystusem, aż po osiągnięcie świętości. Zgodnie z postawionymi pytaniami w pierwszym rozdziale rozprawy jest zaprezentowana problematyka wychowania chrześcijańskiego wobec różnorodnych wyzwań ponowoczesności oraz przedstawiony współczesny kontekst wychowania i wyrastające z niego wyzwania. Wychowanie chrześcijańskie musi byś wewnętrznie spójne, oparte o mocne fundamenty prawdy o człowieku, dlatego w rozdziale drugim jest realizowana krytyczna analiza materiałów edukacyjnych do nauczania religii pod kątem ukazywania prawdy o osobie ludzkiej, prezentowania wychowania intelektualnego, uczuciowego i wolitywnego, a także formacji sfery duchowej. Wychowanie chrześcijańskie nie może pozostać tylko na płaszczyźnie ludzkiej, ale domaga się odniesienia do Jezusa Chrystusa, poznawania Go, wzmacniania kontaktu, aż do komunii z Nim. Dlatego w rozdziale trzecim jest dokonana krytyczna analiza materiałów edukacyjnych pod kątem realizowania w oparciu o nie wychowania do osobistego kontaktu z Jezusem Chrystusem. wychodząc od poznania prawd wiary, tworzenia sytuacji wychowawczych i ich interpretacji, przez wychowanie modlitewno-liturgiczne, społeczno-moralne aż po zjednoczenie z Jezusem Chrystusem. Nauczanie religii w szkole winno nie tylko przekazać podstawowe prawdy wiary, ale podejmować wychowanie obejmujące wszystkie aspekty wychowania ogólnego i pedagogii wiary. Życie i wiara, codzienność i liturgia, wspólnotowość i moralność, miłość i odpowiedzialność w codziennym życiu chrześcijanina winny się wzajemnie przenikać, co może budzić i umacniać wychowanie chrześcijańskie podejmowane w szkolnym nauczaniu religii. Realizacja celu badawczego wymagała zastosowania odpowiednich metod: krytycznej analizy wybranych materiałów do nauczania religii w kontekście źródeł teologicznych oraz literatury przedmiotu; metody syntezy, która umożliwiła zebranie rozproszonych treści na temat wychowania chrześcijańskiego oraz metody pastoralnej, która pozwoliła na wyprowadzenie podstawowych wniosków pastoralno-katechetycznych.
- PozycjaŻycie rodzinne w dyskursie nauk o rodzinie(Wydawnictwo BIBLOS, 2024) Stala, Józef; Osewska, Elżbieta