Przeglądaj wg Autor "Napiórkowski, Andrzej"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaCardinal Stanislaw Nagy’s Ecumenical Ecclesiology(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2023) Napiórkowski, AndrzejThe systematic theology of the 20th and 21st centuries has experienced revolutionary changes. The tremendous effort of theologians – which was already evident on the eve of Vatican II to experience order and confirmation during its deliberations – is still bearing fruit today. It seems that interpretations of the Council’s teaching have now become more problematic than the doctrine of Vatican II itself. One of the great figures of the theological world is Prof. Stanislaw Nagy, whose create efforts were honoured with a cardinalate, and to whom we are all indebted. Indeed, it is worth discovering his difficult path from the pre-council rigorous spiritual and intellectual formation to formal apologetics, thus paving the way for fundamental theology in Poland during the Communist period, to the ecumenical commitment of the times of freedom. In this respect, it is not without reason to speak of his ecumenical vision of the Church.
- PozycjaKościół a kultura(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Napiórkowski, AndrzejIdąc za wskazaniami Vaticani Secundi oraz nauczaniem papieży doby posoborowej, 1podejmujemy temat związku Kościoła i kultury. To już piętnasty – jubileuszowy – tom Cracoviensis Cogitatio Ecclesialis, będący owocem naukowej pracy osób z różnych europejskich ośrodków naukowych, a mianowicie: Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, rzymskiego Urbanianum, Katolickiego Uniwersytetu w Lublinie, rzymskiego Angelicum, watykańskiej Dykasterii ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Uniwersytetu Szczecińskiego, Uniwersytetu Kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego z Olsztyna, Międzynarodowej Komisji Teologicznej, niemieckiej Kolonii i Bonn, Papieskiego Instytutu S. Maria dell’Anima w Rzymie, Akademii Katolickiej z Warszawy, z ukraińskiego Mukacheva, z Wyższego Seminarium Duchownego z Pelplina. Przedstawiciele tych piętnastu ośrodków naukowych są wymownym świadectwem chrześcijańskiej otwartości i pluralizmu naukowego.
- PozycjaKościół jako przestrzeń Objawienia Bożego i jego hermeneuta(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Napiórkowski, AndrzejArtykuł wprowadza nas w pojęcie Objawienia w świetle nauczania Soboru Watykańskiego II, który ukazuje je przede wszystkim personalistycznie. Zawarte jest ono zarówno w Piśmie Świętym, jak i w Tradycji, gdyż stanowią one jedyny depozyt, w którym jest strzeżone słowo Boże. Pismo Święte i Tradycja są współzależne: Tradycja przekazuje i interpretuje Pismo, natomiast Pismo z kolei weryfikuje i potwierdza, do jakiego stopnia wspólnota wiary zanurzona jest w Tradycję. Właściwej interpretacji Objawienia można dokonywać tylko w przestrzeni kościelnej wiary — dzięki Duchowi Świętemu. Ostatecznym zabezpieczeniem przed indywidualistycznym rozumieniem Objawienia jest Urząd Nauczycielski, który jednak nie jest ponad słowem Bożym, lecz jemu służy, nauczając tylko tego, co zostało przekazane. Objawienie Boże, jakie dokonało się przez odsłonięcie się Trójcy Świętej — ale jest też Jej samoudzielaniem się — staje się wielkim darem nie tylko dla eklezjalnej wspólnoty, ale dla całego świata.
- PozycjaObecność Nieobecnego. Od zmartwychwstania i wniebowstąpienia ku Eucharystii(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2022) Napiórkowski, AndrzejArtykuł ukazuje konsekwencje zmartwychwstania i wniebowstąpienia Chrystusa. Autor zaczyna od biblijnych relacji o zmartwychwstaniu i wywyższeniu chwalebnego Pana. Jednocześnie prezentuje stanowisko, że zmartwychwstanie, wniebowstąpienie i zesłanie Ducha Świętego miały miejsce jednocześnie. Teksty Nowego Testamentu przedstawione są językiem symbolicznym – nie chodzi o chronologię. Analiza misterium paschalnego ujawnia następujące efekty: chrystologiczny, eschatologiczny, antropologiczny, pneumatologiczny i kościelny. Misterium paschalne skutkuje obecnością Zmartwychwstałego w sakramencie obecności, którym jest Eucharystia. Zmartwychwstały Pan tylko pozornie opuścił swoich wyznawców. Dzięki wniebowstąpieniu i pięćdziesiątnicy Eucharystia może się wypełnić, gdy pozornie nieobecny Zmartwychwstały komunikuje się pod postaciami chleba i wina, będąc jednak prawdziwie, realistycznie i istotnie obecny w swoim chwalebnym Ciele i Krwi dzięki Duchowi Świętemu. Poprzez swojego ducha jest stale obecny w naszej rzeczywistości i dokonuje boskości w nas i w całym świecie (przebóstwienie). W ten sposób nasza duchowa przemiana dokonuje się poprzez Eucharystię.
- PozycjaOd teologii zastępstwa ku teologii dialogu. Łukasza Kamykowskiego wkład w eklezjogenezę starotestamentalną(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Napiórkowski, AndrzejStudiując piśmiennictwo naukowe ks. prof. Łukasza Kamykowskiego, odkrywamy, że bez wątpienia przyczynił się on w pewnym stopniu do zmian w relacjach Kościoła katolickiego i Izraela co najmniej na terenie polskim. Jego postawa jako propagatora dialogu między chrześcijanami i Żydami oraz działalność jako teologa z pewnością wpłynęły na wiele obszarów tych relacji. Jednym z nich jest z pewnością nauka o Kościele. Kamykowski, poruszając zagadnienia relacji judaizmu i eklezjologii, połączył tajemnicę Kościoła i Synagogi. Jego postawa naukowej rzetelności doprowadziła ostatecznie do zdecydowanego odrzucenia teologii zastępstwa i przejścia na pozycję trudnego dialogu. W prezentowanym przez nas artykule wykazujemy, że to dzięki niemu doszło do uwzględnienia etapów wykształcania się Kościoła w Starym Testamencie. Jednym z istotnych elementów posoborowej nauki o Kościele jest rozwój eklezjogenezy starotestamentalnej. Jest to z jednej strony wynik ujmowania Kościoła jako rzeczywistości dynamicznej, niezamkniętej, wciąż się stającej, a z drugiej: Kościół jest nie tyle wydarzeniem chrystologicznym (nowotestamentalnym), co nade wszystko trynitarnym. Dzięki pracy wielu teologów, m.in. właśnie ks. Kamykowskiego, eklezjologia katolicka odeszła od tezy, że Jezus wprost i bezpośrednio założył Kościół. Stąd mówimy dziś wyraźnie o pięciu etapach powstawania Kościoła: 1. pozaczasowej idei Boga Ojca, 2. kontynuacji w Starym Przymierzu, 3. ustanowieniu przez Jezusa, 4. spełnianiu się od Zesłania Ducha Świętego, 5. aktualnym podążaniu do eschatologicznej pełni.
- PozycjaWspólnota eucharystyczna(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2022) Napiórkowski, AndrzejDając się prowadzić Duchowi Świętemu, wciąż uczymy się właściwie rozpoznawać tajemnicę Kościoła właśnie dzięki Eucharystii. Ona jest bowiem nie tylko koroną wszystkich sakramentów, ale centrum i szczytem kościelnego życia, gdyż Zmartwychwstały włącza we wspólnotę wiary wszystkich swoich braci i swoje siostry, włącza ich do ofiary uwielbienia oraz dziękczynienia, złożonej na drzewie krzyża raz na zawsze i w sposób doskonały Ojcu Niebieskiemu. Przez tę ofiarę chwalebny Pan nieustannie wylewa swojego Ducha na mistyczne Ciało, którym jest Kościół Trójjedynego Boga.
- PozycjaWstęp(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2022) Napiórkowski, Andrzej
- PozycjaWstęp(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Napiórkowski, Andrzej