Przeglądaj wg Autor "Młyński, Józef"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaPropozycje okultystyczne dla dzieci we współczesnych mediach jako wyzwanie wychowawczeWięczkowska, Małgorzata; Zwoliński, Andrzej; Młyński, Józef; Babiarz, MirosławMedia elektroniczne w rewolucyjny sposób zmieniły warunki życia współczesnego dziecka, które obecnie dorasta i rozwija się nie tylko w otoczeniu rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej, lecz również w otoczeniu mass mediów. Rozwój nowoczesnych technologii bardzo często prowadzi do ograniczenia wpływu wychowawczego rodziny, na rzecz nie zawsze pozytywnych wpływów środków masowego przekazu. Cieszące się dużą popularnością wśród dzieci książki, komiksy, filmy, gry komputerowe nierzadko przekazują zniekształcony obraz świata i stosunków międzyludzkich, propagując jednocześnie propozycje okultystyczne. Z przeprowadzonych badań wynika, że praktyki okultystyczne we współczesnej literaturze, a także w kulturze masowej skierowanej do młodego pokolenia nie są sprawą marginalną, ale są raczej w centrum przedstawianego im świata. Wiele przekazów medialnych wypełniają treści szkodliwe dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży. W popularnych mass mediach ukazuje się młodemu odbiorcy zniekształcony obraz świata, w którym jestnadprezentacja wiedzy, praktyk i rytuałów okultystycznych. Programy medialne wykorzystują i propagują w zabawowej formie elementy magii, czarownictwa, kultu Szatana, ezoteryzmu oraz idee New Age. Tajniki wiedzy okultystycznej są przedstawiane dzieciom w bardzo atrakcyjnej i zabawowej formie. W ten sposób popularne książki, filmy czy gry niezauważalnie oswajają dzieci z prawdziwymi treściami okultystycznymi. Mamy zatem do czynienia z oddziaływaniem kumulatywnym i długotrwałym, które może powodować zmiany w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym oraz religijnym. Niewątpliwie możemy powtórzyć za włoskim socjologiem MassimoIntrovigne’em, że w dzisiejszych czasach mamy do czynienia z „powrotem magii” na szeroką skalę, ponieważ obecnie młode pokolenie poznaje magię i okultyzm nie z tekstów naukowych, lecz dzięki przekazom medialnym w formie „rozmiękczonej” i zabawowej. Dlatego ważnym postulatem wynikającym z zagrożeń płynących z mediów jest wdrożenie edukacji medialnej wśród dzieci, rodziców i nauczycieli. Kolejnym postulatem jest otoczenie rodzin większą opieką duszpasterską oraz formacyjną w celu uświadamiania o współczesnych zagrożeniach duchowych.
- PozycjaSpołeczne konteksty rodziny. Prawo - polityka społeczna - wychowanie(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Kluz, Marek; Olejnik, Bogumiła; Młyński, JózefMonografia Społeczne konteksty rodziny podejmuje tematykę w trzech aspektach: prawa, polityki społecznej i wychowania. Punktem wyjścia jest prawo do zawarcia małżeństwa konkordatowego przez wiernego Kościoła katolickiego w Polsce, możliwość zawarcia małżeństwa kanonicznego bez skutków cywilnych. W dalszej części podejmuje problematykę przestrzegania zasad moralnych w działalności politycznej, rolę kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole oraz wpływu współczesnych migracji zarobkowych na więź małżeńską i rodzinną z uwzględnieniem skutków pozytywnych i negatywnych rozłąki w małżeństwie i rodzinie. Druga część dotyczy zagadnień społecznych, socjalnych uwarunkowań życia rodzinnego osób u kresu życia, opieki i komunikacji w usługach społecznych, pracy socjalnej rozumianej jako obszaru wsparcia społecznego rodziny dysfunkcyjnej, bezpieczeństwa socjalnego rodziny w obszarze polityki społecznej oraz pracy socjalnej w strukturze zarządzania pomocą społeczną. W ostatniej części podjęty został społeczny wymiar egzystencji ludzkiej w procesie wychowania. Zarysowano także analizę pracy i wychowania jako wyraz troski o człowieka. Ponadto wskazano na wychowanie do fundamentalnych wartości społecznych i moralnych w rodzinie stanowiących wyzwanie dla współczesnej cywilizacji.