Przeglądaj wg Autor "Kulik-Izydorczyk, Izabela"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaKoncepcja Miłości Boga w Pierwszym Liście Świętego JanaKulik-Izydorczyk, Izabela; Witkowski, Stanisław; Kubiś, Adam; Nalewaj, AleksandraPrzedkładana dysertacja przedstawia Janową koncepcję Bożej miłości i stanowi egzegezę fragmentów 1 Listu świętego Jana opierającą się na studium i wyjaśnianiu tekstów mających bezpośrednie odniesienie do Bożej miłości. W pracy wykorzystujemy metodę egzegetyczno-teologiczną, w jej ramach posługujemy się ujęciem kanonicznym, odwołujemy się także do metody historyczno-krytycznej, retorycznej oraz antropologii kulturowej. Analizy dotyczące miłości Boga znajdują swoje źródło w kluczowym stwierdzeniu: Bóg jest miłością (1J 4,8.16). Ukazana w różnych aspektach miłość Boża najwidoczniej objawiła się w soteriologicznym czynie Jezusa. Wcielony Syn Boży stał się dla nas i`lasmo,j - ofiarą przebłagalną, w której aktywnie uczestniczył Ojciec. Ekspiacja za grzechy całego świata potwierdziła miłość Bożą w wymiarze powszechnym. Miłość braterska jest odpowiedzią na dzieło Ojca. Wezwania do wzajemnej miłości, choć brzmią jak imperatyw, okazują się wewnętrza koniecznością, do której wierzący zostali uzdolnieni. doskonała miłość (h` telei,a avga,ph) staje się możliwa dla chrześcijan, jeśli tylko są zjednoczeni z Bogiem poprzez Chrystusa. Miłość braterska zatem ma swój cel: wierzący mają uobecniać Niewidzialnego, którego istotą jest miłość.
- PozycjaOsobliwość terminu μονογενήςw teologii św. Jana(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Kulik-Izydorczyk, IzabelaDokonana refleksja teologiczna na temat μονογενής ukazała nam wpierw typowo świeckie znaczenie słowa „jednorodzony”, które odnosiło się między innymi do jedynego dziecka rodziców. W Biblii μονογενής częściowo zachowuje tę podstawową semantykę i jednocześnie uzupełnia ją, akcentując czyjąś wyjątkowość, bycie najdroższym, jedynym w swoim rodzaju. W ten sposób tytuł „jednorodzony” uzyskał wydźwięk emocjonalny. Wśród wszystkich autorów biblijnych Jan nadał szczególne znaczenie temu terminowi. Możemy stwierdzić, że w teologii czwarte-go ewangelisty μονογενής osiągnął swoje semantyczne apogeum, ponieważ wyraża misterium jedności między Bogiem a Jego jednorodzonym Synem. Okazuje się, że wcielony Syn jest Objawicielem, chwałą Ojca i jednocześnie wypowiedzią, narracją ze strony Ojca. W jednorodzonym Synu konkretyzuje się cała życzliwość, miłość Ojca względem ludzi. Jednorodzony jako dar Ojca dla całej humanitas dokonał zbawienia w wymiarze powszechnym. Stał się osią dziejów ludzkich. Od więzi z Nim zależy już teraz eschatologiczna przyszłość każdego człowieka. Ojciec uczynił Go bowiem pośrednikiem w dziele odkupienia. Dochodzimy zatem do konkluzji, że termin μονογενής, opisujący więź Ojca z Synem, odgrywa fundamentalną rolę w teologii Jana. Opisuje bowiem w syntetyczny sposób całą misję Syna. W odróżnieniu od synoptyków i Pawła wyraźniej podkreśla wyjątkowe, niepowtarzalne synostwo Boże Jezusa Chrystusa.