Przeglądaj wg Autor "Wołowski, Lech"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaCztery kategorie analogii i ich relacja do zagadnienia paradoksu w myśli Hansa Ursa von Balthasara(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2022) Wołowski, LechW artykule opisane zostały cztery kategorie analogii w refleksji Hansa Ursa von Balthasara: analogia entis, analogia fidei, analogia libertatis i analogia caritatis. Każda z tych kategorii została przeanalizowana w perspektywie towarzyszących jej paradoksów: paradoks jedności-wielości (nieudzielności-udzielności), paradoks universale concretum, paradoks wolności skończonej i nieskończonej, paradoks krzyża i zstąpienia do piekieł. Zasada analogii została tu skonfrontowana z metodą dostrzegania paradoksu i związanej z nim tajemnicy. Każde z zagadnień omówione zostało z uwzględnieniem źródeł myśli Balthasara (Anzelm, Przywara, Barth, de Lubac, von Speyr) i ze szczególnym uwzględnieniem jego oryginalnej refleksji. Pozwoliło to wyciągnąć wniosek dotyczący centralnego miejsca analogii miłości w koronnym dziele Balthasara, zwanym Trylogią.
- PozycjaMarriage as a Healing Sacrament: Marriage Preparation in Light of St. John Paul II’s Theology of the Body and 1960 Retreat for Engaged CouplesSwantek, Zachary; Wołowski, Lech; ks. prof. dr hab. Janusz Bujak; ks. dr hab. Cezary Smuniewski, prof. UWIn Pope John Paul II’s 1981 Apostolic Exhortation Familiaris Consortio, he called for a renewal of marriage preparation in order to foster more successful marriages, and to help families better recognize their identity and mission within the Church. This dissertation examines John Paul II’s call for a renewal of marriage preparation in light of a Retreat for Engaged Couples that Karol Wojtyła (the future pope) gave in 1960. The retreat is analyzed based on his own formative experiences, pastoral approach to marriage preparation, and his other writings on marriage and family published in 1960. The retreat is centered around the vows from the Order of Celebrating Matrimony, in order for the couples to better understand the sacrament of Matrimony, and to adequately prepare themselves for receiving the graces of the sacrament, not just on their wedding day, but throughout their marriage. Through this catechesis, he gives greater meaning to love as a virtue, fidelity through active trust, reciprocity, the common good, and conjugal honor that recognizes the ends of marriage. John Paul II’s call for a renewal of marriage preparation can find a model in Wojtyła’s approach and content of the retreat. Over the past 50 years, there has been a massive decline in the number of couples getting sacramentally married in the Church in the United States. Emerging adults are delaying marriage, resulting in a substantial time of separation from the influence of family and the witness of marital love. In the interim, many become immersed within a hookup culture of brief, uncommitted relationships and casual sexual encounters. This contributes to a void of formation and doubt regarding the capacity of self or others to enter into authentic lifelong marital commitment. Many are wounded by a consumerist, utilitarian, and temporary mentality, which thwarts their capacity for self-gift, reciprocity, and love. Karol Wojtyła’s approach and content provides insight into an adequate marriage preparation that can meet the challenges of our cultural climate, providing marriage as a healing sacrament for both the couple and the culture.
- PozycjaNowa ewangelizacja rodzin w świetle nauczania Benedykta XVI(Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, 2024) Wołowski, Lech
- PozycjaProblematyka paradoksu w myśli Henriego de Lubaca i Hansa Ursa von Balthasara(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Wołowski, LechNiniejsza praca podejmuje problematykę roli i miejsca paradoksu w refleksji dogmatycznej na bazie analizy twórczości Henriego de Lubaca i Hansa Ursa von Balthasara. Problematyka rozpatrywana jest dwupłaszczyznowo. Pierwsza płaszczyzna dotyczy zawartej w pierwszych dwóch rozdziałach analizy poszczególnych paradoksów teologicznych występujących w myśli każdego z tych autorów z osobna. W rozdziale pierwszym — poświęconym Lubakowi — refleksja dotyczy paradoksu poznawalności i niepoznawalności Boga, paradoksu Kościoła, paradoksu humanizmu ateistycznego i paradoksu człowieka. W rozdziale drugim — poświęconym Balthasarowi — pochylamy się nad paradoksem jedności i wielości, paradoksem wolności w kontekście posłuszeństwa i odpowiedzialności, trynitarno-chrystologicznym paradoksem wiary, nadziei i miłości oraz paradoksem kenozy Boga. Druga płaszczyzna dotyczy przeprowadzonej w trzecim rozdziale metarefleksji nad miejscem paradoksu w metodologicznym instrumentarium obu autorów. W szczególności przedyskutowany został problem relacji kategorii paradoksu do syntezy i tajemnicy u Lubaca oraz do dialektyki i analogii u Balthasara. Analizy te stanowią bazę do wysunięcia tezy o tym, że w twórczości obu myślicieli mamy do czynienia z zalążkiem nowej metody, określonej w niniejszym studium mianem metody paradoksu.
- PozycjaThe Relationship Between Pagan Fate and Christian Grace in the Thought of Józef Tischner(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2023) Wołowski, LechThis article examines one of the greatest contributions of Józef Tischner to the area of anthropology and charitology by analyzing, in a systematical way, his original thought regarding the relationship between the pagan concept of fate (fatum) and the Christian concept of grace (charis). The originality of this contribution concerns three main areas. The first one concerns the historical-charitological aspect in which Tischner proposes a new approach which helps him to emphasize the personalistic aspect of grace. Instead of considering the problem form a typical intra-Christian perspective, he approaches the concept of grace by confronting it with the historical, pagan concept of impersonal fate. Secondly, he brings to the light an ancient Greek idea of the aesthetic overcoming of the tragic defeat caused by fate, and by showing its insufficiency, he discovers and demonstrates the depth, beauty and hidden ultimate power of the aesthetic dimension of Christian grace. Finally, he argues that the problem of the relationship between fate and grace is not an issue of the ancient past, but constitutes the core of one of the greatest contemporary challenges faced by modern Christian society: the ever growing wave of neopaganism.
- PozycjaWpływ myśli Balthasara na Tischnerowską interpretację problemu intratrynitarnej wolności Boga(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2023-06-30) Wołowski, LechNiniejszy artykuł podejmuje problematykę wpływu myśli Balthasara na dynamikę refleksji Tischnera w zakresie problematyki intratrynitarnej wolności Boga i związanych z tą tematyką konsekwencji dla wolności człowieka. Dzięki zastosowaniu analizy porównawczej myśli obu autorów i uwzględnieniu chronologii ich publikacji, ustalone zostają konkretne ramy czasowe i konkretne przesłanki merytoryczne wpływające na istotne zmiany w postrzeganiu problematyki wolności Boga przez Tischnera. Dogłębnie przeanalizowana jest również Tischnerowska interpretacja Balthasarowych pojęć wolności nieskończonej i wolności skończonej. Wykazane są zarówno zbieżności, jak i istotne różnice w podejściach obu autorów, zwłaszcza w kontekście ontologicznego i agatologicznego ujęcia tej tematyki. Całość badań zamyka analiza zgodnie przeprowadzonej przez obu autorów apologii chrześcijańskiej wizji wolności człowieka, wynikającej z wolności Boga i zanurzonej w niej, wobec oświeceniowo-ateistycznego modelu zabsolutyzowanej wolności ludzkiej, w której właśnie ze względu na brak relacji z Bogiem wolność ulega stopniowej degradacji i w konsekwencji unicestwieniu.