Przeglądaj wg Autor "Witkowski, Stanisław"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaBogactwo – niebezpieczeństwo czy szansa (1 Tm 6, 6–10. 17–19)?(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Witkowski, StanisławAt first impression, it would seem that the texts of 1 Tim 6:6-10 and 6:17-19 contradict each other. The former encourages one to realize the ideal of the Greekαὐτάρκεια, that is, to be content with what a person has and be satisfied with it. In support of the proposed pattern, the author appeals to arguments derived from observations of life. Therefore, he does not refer to theological reasons, but purely practical ones. The two most fundamental moments of life, that is its beginning and end, are marked by absolute powerlessness. Man brings nothing and takes nothing out of this world. He remains deprived of all possession. For that reason, the guaranteed life minimum is completely sufficient for human existence. The author warns against the fatal temptation to multiply one’s riches leading ultimately to definitive ruin. This is because the love of money distances one from faith and leads him into the wilderness. The second text, covering vv. 17–19 within the same chapter, is, like the first, a parenesis in which encouragement inter-twines with exhortation. The entire focus in this passage is on wealthy people. The wealth with which they have been endowed cannot serve only their selfish ends and generate disharmony in the life of the ecclesial community. Instead, it is to be generously given to all who are in need. The rich, being aware of the temporary nature of the wealth they possess and their dependence on God, are also invited to use the goods they have received from Him. By supporting others, they can be assured that they will attain true, that is, eternal life. Therefore, we see that the author, on the one hand, opts for a life of poverty, while on the other hand, considering wealthy people, he does not condemn their state of possession. Yes, he warns them of the dangers of the selfish use of mammon. Nevertheless, his rebukes are dominated by the positive dimension of wealth. He sees in it an opportunity to help the poor. Analyzing the cited passages, it should also be kept in mind that sympathy toward the rich could also express the author’s opposition to Christians, influenced by the emerging gnosis, with its hostile attitude to matter. Meanwhile, wealth is not evil, since it comes from God, who provides everything in abundance and invites to attitude of service towards those in need.
- PozycjaDoksologie w Apokalipsie JanowejKurakh, Roman; Witkowski, StanisławNiniejsza praca: Doksologie w Apokalipsie Janowej podejmuje motywy uwielbień Boga i Baranka. Są nimi: dar stworzenia (4,8-11), zbawienia (5,9-14; 1,5b-6; 7,9-12), sprawiedliwość Boża (11,15-19, 16,5-7), oraz ostateczny triumf Boga (12,10-12; 15,1-4; 19,1-8). Wymienione sigla zawierają także najbliższe konteksty, którym również poświęcimy uwagę. Całość opracowania nie opie a się więc na chronologii występowania poszczególnych doksologii, lecz została ujęta tematycznie. Gloryfikacje Boga znajdą swój climax w pokonaniu triady zła: Szatana, Bestii i Wielkiej Nierządnicy oraz zaślubinach oblubienicy ( Kościoła) z Barankiem. Do tego wydarzenia zmierza cała historia zbawienia, będąca pod kontrolą Boga. W dysertacji posługujemy się metodami: egzegetyczno-teologiczną, historyczno krytyczną, retoryczną oraz odwołujemy się do antropologii kulturowej.
- PozycjaEkspiacyjna ofiara Chrystusa za grzechy (Hbr 9, 11–28) oraz powinność wyrównania krzywd w relacjach międzyludzkich (Łk 19, 8; Dz 16, 35–39)(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024) Witkowski, StanisławArtykuł składa się z dwóch części, z których pierwsza jest bardziej rozbudowana, druga zaś stanowi jedynie jej praktyczne dopowiedzenie. Rdzeń niniejszego opracowania opiera się na ofierze Chrystusa, która dokonała się raz na zawsze. Jej trwałym skutkiem jest darowanie win, przystęp do Boga, oczyszczenie sumień. Autor Listu do Hebrajczyków przypomina najpierw starotestamentowy system ofiarniczy, który nie osiągał swego celu ani nie dokonywał ontologicznej przemiany człowieka. Dopiero Chrystus stał się skutecznym mediatorem w tym dziele. Jako spadkodawca, Jezus Chrystus wszedł z własną krwią do nieba, dokonał ekspiacji za grzechy i obdarzył ludzi wiecznym dziedzictwem. Z kolei winy zaciągnięte wobec bliźnich „wołają” o wyrównanie szkód. To, czego człowiek nie mógł dokonać względem Boga, może teraz urzeczywistnić wobec bliźnich, którym zadał rany.
- PozycjaKoncepcja Miłości Boga w Pierwszym Liście Świętego JanaKulik-Izydorczyk, Izabela; Witkowski, Stanisław; Kubiś, Adam; Nalewaj, AleksandraPrzedkładana dysertacja przedstawia Janową koncepcję Bożej miłości i stanowi egzegezę fragmentów 1 Listu świętego Jana opierającą się na studium i wyjaśnianiu tekstów mających bezpośrednie odniesienie do Bożej miłości. W pracy wykorzystujemy metodę egzegetyczno-teologiczną, w jej ramach posługujemy się ujęciem kanonicznym, odwołujemy się także do metody historyczno-krytycznej, retorycznej oraz antropologii kulturowej. Analizy dotyczące miłości Boga znajdują swoje źródło w kluczowym stwierdzeniu: Bóg jest miłością (1J 4,8.16). Ukazana w różnych aspektach miłość Boża najwidoczniej objawiła się w soteriologicznym czynie Jezusa. Wcielony Syn Boży stał się dla nas i`lasmo,j - ofiarą przebłagalną, w której aktywnie uczestniczył Ojciec. Ekspiacja za grzechy całego świata potwierdziła miłość Bożą w wymiarze powszechnym. Miłość braterska jest odpowiedzią na dzieło Ojca. Wezwania do wzajemnej miłości, choć brzmią jak imperatyw, okazują się wewnętrza koniecznością, do której wierzący zostali uzdolnieni. doskonała miłość (h` telei,a avga,ph) staje się możliwa dla chrześcijan, jeśli tylko są zjednoczeni z Bogiem poprzez Chrystusa. Miłość braterska zatem ma swój cel: wierzący mają uobecniać Niewidzialnego, którego istotą jest miłość.
- PozycjaObjawienie ojcostwa Bożego w Ewangelii według św. MateuszaPisarska, Małgorzata; Witkowski, Stanisław; Sieroń, Roman; Nalewaj, AleksandraPraca porusza zagadnienie ojcostwa Bożego w Ewangelii według św. Mateusza - w pierwszej kolejności ojcostwa względem Jezusa Chrystusa, następnie, wobec przybranych synów. Celem rozprawy jest ukazanie relacji Ojca i Syna, jej implikacji dla wierzących oraz jej wzorcowego dla życia chrześcijańskiego wymiaru. W zgodzie z metodą historyczno-krytyczną zbadano tło historyczno-kulturowe zagadnienia oraz przeprowadzono analizę terminologiczną dla terminu ὁ πατήρ w Nowym Testamencie, aby następnie dokonać egzegetycznego opisu miejsc kluczowych w Mt. Ze względu na jego wagę, wyeksponowano tekst Mt 11, 25-27. W kontekście Mt poruszono także kwestię chrześcijańskiego patrocentryzmu, który nierozerwalnie związany jest z synostwem Chrystusa oraz synostwem wierzących w Niego.
- PozycjaProroctwo Symeona (Łk 2, 29–35) i jego znaczenie w dziele Łukasza(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2021) Witkowski, Stanisław
- PozycjaWielowymiarowe dary ofiarowane człowiekowi przez Boga. Studium egzegetyczno-teologiczne wybranych tekstów biblijnych(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Klich, Anna; Witkowski, Stanisław; Zbroja, BogdanNiniejsza publikacja porusza tematykę darów udzielonych człowiekowi przez Boga, ukazując, że również ludzie, jako członkowie Bożej rodziny, mogą i powinni siebie nawzajem obdarowywać życzliwością, miłością i solidarnością. Porusza także zagadnienia rozwoju prawdy o zmartwychwstaniu zmarłych w oparciu o teksty Starego Testamentu oraz kwestie nauczania Nowego Testamentu o Bożym królestwie i ojcowskiej miłości Boga. Św. Jan Paweł II, jako pielgrzym i sługa Bożego miłosierdzia, a także ks. prof. Józef Kudasiewicz, jako promotor katechezy biblijnej, to dwaj kapłani, którzy przyczynili się do zgłębiania zamysłu Bożego zawartego w świętych tekstach. Bodajże największym darem, jaki jest dostępny człowiekowi, jest dar Eucharystii, co stanowi jeden z tematów monografii. Osobliwości słowa greckiego, które oznacza pierworodnego, przybliżają przekaz Ewangelii św. Jana. Motyw daru w Drugiej Księdze Królewskiej (2 Krl 5), przybliża napięcie pomiędzy prośbą, oczekiwaniem i wypełnieniem. Święty Paweł i jego postawa wdzięczności Bogu w Listach do Tymoteusza. Dar bogactwa rozumiany jako zagrożenie czy szansa w Pierwszym Liście do Tymoteusza (1 Tm 6, 6–10. 17–19) oraz Dary Jezusa dla Kościołów Apokalipsy (Ap 2–3), to przegląd tematów książki, która koncentruje się na obrazie daru Boga dla człowieka.