Przeglądaj wg Autor "Urban, Marek"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaFenomenologia postaci. Z inspiracji Hansa Ursa von Balthasara(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2022) Urban, MarekPojęcie postaci (formy) wywodzi się pierwotnie ze świata myśli greckiej, który stworzył pojęcia eidos (wskazujące zarówno na obraz, jak i na ideę) i morphe (określające przede wszystkim postać). Zostały one przejęte z jednej strony ze świata życia organicznego, z drugiej zaś ze świata myśli i twórczości techniczno-artystycznej oraz (jeśli można tak powiedzieć) przeniesione i w sposób uszlachetniony przeznaczone do użytku filozoficznego. Pojęcie formy (postaci) zdominowało jednak nie tylko myśl grecką, lecz w takim samym stopniu również średniowieczną, gdzie wywoływało wyobrażenie czegoś pełnego, doskonałego, określającego. W filozofii nowożytnej pojęcie postaci w świecie życia organicznego pojawia się w myśli J. W. Goethego oraz w myśli filozoficzno-teologicznej H. U. von Balthasara. Pojęcie postaci, która z każdej strony wydaje się inna, a jednocześnie cały czas promieniuje pełnym światłem bytu, może stanowić wprowadzenie nie tylko do rozumienia człowieka, zwierząt czy roślin, ale do świata różnorodności postrzegania tej samej rzeczywistości. Na czym ono polega? Przede wszystkim, w przeciwieństwie do krytycznego spojrzenia Kanta czy analitycznego nauk przyrodniczych, na spojrzeniu syntetycznym i umiejętności dostrzegania żywej postaci. Piękno ukazuje się w świecie w widocznych formach i daje się nam przede wszystkim w tajemnicy postaci lub obrazu. Tylko postać rości sobie prawo do pełnego imienia piękna i jest miejscem, w którym ukazuje się blask piękna odwiecznego.
- PozycjaMyślenie religijne Abrahama Joshuy Heschela. Między religią a filozofiąMyrdko, Andrzej; Urban, Marek; Bobko, Aleksander; Szczerbiński, WaldemarW pracy przedstawiono zagadnienie relacji religii i filozofii w kontekście myśli Abrahama Joshuy Heschela, w oparciu o dostępną literaturę przedmiotową. Zasadniczym celem pracy była próba przybliżenia i przedstawienia myślenia religijnego, które, w ujęciu Heschela, krąży jak elipsa wokół dwóch ognisk: religii i filozofii. To myślenie jest wieloaspektowe, sytuacyjne i biegunowe; wyrasta ono z głębi judaizmu i określane było przez myśliciela m.in. jako filozofia religii, teologia głębi, biblijna wizja rzeczywistości. Szczegółowe cele tej pracy to: wskazanie głównych źródeł myśli Heschela, charakterystyka głównych obszarów tematycznych, oraz ukazanie istotnych zagadnień w nich zawartych (np. wskazanie cech konstytutywnych myślenia religijnego, relacja rozumu i wiary). Zastosowano metodę analityczno-syntetyczną. Wykorzystano materiały źródłowe (39) i pozycje bibliograficzne (174).
- PozycjaProblem zgodności idei wolności religijnej z doktryną Kościoła katolickiego na tle nowożytnych koncepcji filozoficznychKotula, Krzysztof; Urban, Marek; Bobko, Aleksander; Stawrowski, Zbigniew; Duchliński, PiotrProblem wolności religijnej to zagadnienie, które może być rozpatrywane na wielu płaszczyznach: filozoficznej, teologicznej, politycznej, prawnej i innych. Niniejsza dy-sertacja koncentruje się na dwóch pierwszych spośród wymienionych, z naciskiem na filozofię, z racji zagłębienia się w myśl na temat wolności religijnej czołowych filozofów czasów nowożytnych, np. Johna Locke’a, Immanuela Kanta i Johna Stuarta Milla. Drugą niezmiernie istotną kwestią jest przyswojenie sobie przez Kościół katolicki, podczas So-boru Watykańskiego II, nowożytnej myśli o wolności religijnej, która została przez kato-lickich autorów nieco przekształcona i umieszczona w perspektywie metafizycznej. Mimo tego wokół kwestii wolności religijnej narosły poważne kontrowersje w dyskusji między katolikami. Autorzy o nastawieniu bardziej konserwatywnym przedstawili kry-tykę Deklaracji o wolności religijnej Vaticanum II, zaś zwolennicy tzw. hermeneutyki ciągłości, zasugerowanej przez papieża Benedykta XVI, starali się o możliwie jak najbar-dziej spójne uzasadnienie nauki o wolności religijnej. Te aspekty stanowią ukoronowanie niniejszej rozprawy.