Przeglądaj wg Autor "Szułczyński, Andrzej"
Teraz wyświetlane 1 - 1 z 1
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaWartości religijno-moralne rodzin migrantów polskich. Studium empiryczne na podstawie badań własnych w wybranych środowiskach polonijnych w Szkocji w latach 2009–2013Szułczyński, Andrzej; Zwoliński, Andrzej; Polak, Mieczysław; Łukasik, JoannaPraca ta opisuje wartości religijno-moralne rodzin polskich migrantów w Szkocji po wejściu do Unii Eueopejskiej. Rodzina jest podstawową komórką społeczną i poddaną licznym badaniom interdyscyplinarnym kategorią socjologiczną. Rodzina odgrywa niezbywalną rolę w społeczeństwie w procesach socjalizacji pierwotnej i wtórnej, interioryzacji i przekazywaniu wartości w procesie międzypokoleniowym. Na emigracji proces ten jest spotęgowany i podlega weryfikacji w jego społecznym i kulturowym kontekście. Emigracja wydaje się być wyzwaniem dla rodziny stającej na progu dylematów między tożsamością a integracją w państwie przyjmującym. Sama próba opisu wartości i definicji niesie ze sobą liczne trudności, jako że wartości muszą być poddane badaniom w szerokim spectrum interdyscyplinarnym. Ale pomimo to, jak twierdzi N. Hartmann, wartości pozostają ciągle nieodkryte. W literaturze przedmiotu mówi się o kilkuset ujęciach poznawczych i wyodrębnionych 178 definicjach wartości. W tej dysertacji odwołano się do szkoły niemieckiej zainicjowanej przez G. Heppa. Wartości, wedle tej szkoły, to zinterioryzowane standardy zachowań powstałe w procesie socjalizacji i przekazywane w określonym kręgu kulturowym. Odpowiedzi respondentów na badania ankietowe kwestionariusza zostały poddane analizie statystycznego programu komputerowego o zasięgu międzynarodowym – SPSS. Generalnie potwierdziły się hipotezy robocze. W obrębie wartości ostatecznych i podstawowych zachodzi wśród grupy badanych emigrantów dychotomia. Wartości religijne ulegają modyfikacjom właściwym w procesach redefinicji, indywidualizacji pojęć, sekularyzacji, zaś wartości podstawowe jako społeczne ulegają wzmocnieniu, zwłaszcza w odniesieniu do edukacji i transmisji międzypokoleniowej na emigracji. Konflikt moralny i etniczny, który towarzyszy emigrantom w wyborach wartości i procesach wartościowania, dokonuje się w obszarach pomiędzy tradycją a wolnością, ewangelizacją a sekularyzacją, tożsamością a integracją, ciągłością a zmianą.