Logo repozytorium
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się.Nie pamiętasz hasła?
Logo repozytorium
  • Zbiory i kolekcje
  • Wszystko w Repozytorium
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się.Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Skrabski, Józef"

Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Francesco Placidi and Ludwig Ladislaus. On architect and sculptor partnership in the 1740s and 1750s
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2023) Kluz, Paulina; Skrabski, Józef
    Two artists, Francesco Placidi from Rome and sculptor Ludwig Ladislaus from Opava, played a significant role in Krakow artistic circles of the 1740s and 1750s. Placidi was brought to Poland by another Roman architect, Gaetano Chiaveri, under whose guidance he directed the construction of the court church in Dresden, and was active in Kraków since 1742. Ladisalus was first recorded in the records of the city of Krakow in 1741. The two lived in the same parishes, first All Saints’ and then St Mary’s, and were connected both socially and professionally. Following the study of sources and styles, it was determined that Placidi designed and Ladilaus executed the interior furnishings of the parish church in Morawica (c. 1748–55) funded by Aleksander August and Maria Zofia Czartoryski, the main altar in the Sanctuary of the Crucified Christ in Kobylanka (c. 1750) funded by Jan Wielopolski, and the main altar in the former collegiate church in Sandomierz (1756–57). A detailed investigation outlined the origin of architectural solutions defined by Placidi and captured the stylistic and formal features that Ladislaus’s sculptures share. The case is but a contribution to further research on the mutual relations between designers and makers of architecture and sculptures. Especially with respect to the roles of both the Italian architect imposing (or not) the general and/or detailed concept of the work, and the sculptor following (or not) the designer’s ideas, yet also contributing his own formal and stylistic solutions resulting from his individual artistic path of development (in the case of Ladislaus: in the Austrian Silesia). Beyond doubt, with his extensive contacts with ecclesiastical and secular aristocracy and the royal court, Placidi played an important role in Kraków, providing a link between artists of various professions, and maintaining familial and social contacts with some.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Kościół polski w Rzymie: tożsamość i reprezentacja w perspektywie sztuki
    (Towarzystwo Naukowe "Societas Vistulana", 2021) Skrabski, Józef
    Publikacja ta to nowatorskie i pasjonujące studium dziejów artystycznych i społecznych kluczowych polskich instytucji we Włoszech – narodowego hospicjum i kościoła św. Stanisława w Rzymie. Autor kompleksowo i w perspektywie kilku stuleci bada temat kształtowania polskiej tożsamości narodowej w Wiecznym Mieście i jej reprezentacji poprzez sztukę. Z jednej strony ze znawstwem wytrawnego badacza sztuki nowożytnej przygląda się dziełom malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego funkcjonującym w przestrzeni kościoła i hospicjum – i to zarówno obiektom wciąż istniejącym, jak i tym znanym jedynie ze źródeł pisanych – z drugiej zaś z uwagą i dużą wrażliwością historyczną odmalowuje kontekst społeczny opisywanych zjawisk artystycznych, czerpiąc między innymi z koncepcji miejsca pamięci Pierre’a Nory czy badań nad kreowaniem wizerunku za pomocą środków artystycznych (w tym wypadku obiektem zainteresowania nie jest jednak wizerunek konkretnej osoby, a całej nacji!). Czytelnicy znajdą w książce zarówno szczegółowy opis dziejów architektonicznych kompleksu polskiego w Rzymie od chwili jego powstania u schyłku XVI wieku aż po upadek żelaznej kurtyny, jak i błyskotliwą analizę zmieniającego się w tym długim okresie znaczenia polskich instytucji w Rzymie dla samoidentyfikacji Polaków jako jednej z wielu nacji szukających właściwych sposobów wyrażania własnej tożsamości i promowania swoich interesów w sercu chrześcijańskiego świata. Bohaterami tej opowieści są przebywający nad Tybrem Polacy różnych stanów, administratorzy i rektorzy świątyni narodowej, a także przedstawiciele elit Rzeczypospolitej i Stolicy Apostolskiej przyjmujący rolę fundatorów i protektorów narodowych instytucji. Głównym punktem odniesienia zawsze jednak pozostaje dla Józefa Skrabskiego sztuka. Książka jest efektem wieloletnich badań obejmujących między innymi kwerendy archiwalne w Rzymie i Petersburgu. Wśród 379 barwnych ilustracji znajdują się nigdy niepublikowane fotografie i plany architektoniczne, a w liczącym ponad 100 stron aneksie źródłowym Czytelnicy znajdą m.in. szeroki wybór niewydanych do tej pory inwentarzy kościoła i hospicjum polskiego w Rzymie.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Polacy w Rzymie i w Loreto w świetle materiałów archiwalnych w archiwum kościoła i hospicjum polskiego w Rzymie (XVII–XIX wiek). Spis Polaków w hospicjum polskim w Rzymie (XVII–XVIII wiek)
    (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego "Societas Vistulana", 2024) Skrabski, Józef

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Ustawienia plików cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin Repozytorium
  • Kontakt