Przeglądaj wg Autor "Ryszka, Łukasz"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaKomunikacyjne dylematy pełnionych ról dziadków i teściów w świetle koncepcji analizy transakcyjnej(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Ryszka, ŁukaszRelacje występujące w rodzinie między poszczególnymi osobami stanowią istotną płaszczyznę życia rodziny. Jednak w różnych sytuacjach ten wzajemny układ ról nie tylko się przenika, ale i zmienia charakter procesu komunikacyjnego, stanowiąc nie lada wyzwanie dla jego uczestników. Zwłaszcza rola seniorów może skupiać wokół siebie aż trzy kategorie: rodziców, dziadków oraz teściów. Relacja synowa, zięć — teściowie jest specyficznym typem relacji rodzinnych. Powstaje w okresie dorosłości pomiędzy osobami niespokrewnionymi i nie jest ona kwestią osobistego wyboru. Jak każda relacja interpersonalna nieustannie się przekształca i podlega zmianom. Jeśli więc rola teściów i dziadków ma być skierowana w stronę kształtowania szczególnego rodzaju więzi w rodzinie, tworząc dla wszystkich stron korzystną atmosferę, oferując bogactwo różnorodnych przeżyć i wzruszeń, wydaje się, że kluczowym elementem pogodzenia tych dwóch ról jest dobra i właściwa komunikacja międzyosobowa.
- PozycjaPedagogiczne interpretacje mitów współczesnej edukacji człowieka(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2021) Ryszka, ŁukaszWspółczesna technika w zakresie informacji i korzystania z niezliczonej ilości danych ofiaruje człowiekowi ogromne możliwości realizacji siebie, własnych potrzeb czy odgrywania ról społecznych. Mnogość form i stylów życia w konsekwencji oznacza często brak uporządkowania i spójności w funkcjonowaniu człowieka. Do jego życia wkrada się niekonsekwencja, epizodyczność i fragmentaryczność. Służy to szerzeniu się różnego rodzaju ideologii, mitów i utopii. Obecna mitomania kreowana za pomocą różnego rodzaju środków masowego przekazu i odbioru, którą reprezentują głównie różne postacie ruchów społecznych, prawie całkowicie zdominowała współczesną przestrzeń publiczną. Ideologia przenika również do świadomości naukowej i edukacyjnej. Można wskazać kilka mitów, które są charakterystyczne dla przyjmowania przez współczesnego człowieka narzuconej percepcji rzeczywistości. Mity te mają szczególny wpływ na funkcjonowanie systemów gospodarczo-politycznych, jednak najbardziej narażony na ich działania jest system oświatowo-edukacyjny, który ko-lejne społeczne pokolenia utrzymuje w nieświadomym przyzwoleniu na szerzące się ideologie.