Przeglądaj wg Autor "Mastalski, Janusz"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaDuchowość współczesnych teściów w kontekście przemian społecznych(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Mastalski, JanuszAntyrodzinność współczesnej cywilizacji przybiera różnorakie przejawy, których wspólnym mianownikiem jest niezrozumienie ról społecznych, jakie człowiek ma do podjęcia na przestrzeni swojego życia, co musi generować kryzys tożsamości osób oraz wspólnot, w tym tej podstawowej wspólnoty, jaką jest rodzina. W tym kontekście podjęto próbę wskazania, że bycie teściem i teściową jest swoistym powołaniem, jakim Bóg obdarza mężczyznę i kobietę. Określono także przymioty duchowości teściów, które pozwalają na nowo odkrywać sens życia, na kolejnym etapie, oraz integrować działania człowieka prowadzące do doskonałości.
- PozycjaKrytyczna analiza wiodących metod Terapii Tańcem i Ruchem w świetle antropologii chrześcijańskiej oraz propozycja alternatywnej metody choreoterapeutycznej opartej o chrześcijańską antropologię i mającej zastosowanie w pedagogice, psychiatrii, psychoterapii i socjoterapiiLibura, Alicja; Mastalski, Janusz; Wrona-Polańska, Helena; Łukasik, Joanna; Solak, AdamPraca podejmuje zagadnienie dotyczące znaczenia aspektu antropologicznego dla poprawy jakości życia poprzez Terapię Tańcem i Ruchem (DMT). Przeanalizowano znaczenie tańca w kulturze, genezę i główne założenia wiodących metod DMT, zarys antropologii chrześcijańskiej ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia cielesności. Dokonano też analizy krytycznej wiodących metod DMT w świetle antropologii chrześcijańskiej, ze szczególnym do odniesieniem do personalizmu Karola Wojtyły. Zaproponowano zarys alternatywnej metody Terapii Tańcem i Ruchem, której antropologicznym korzeniem jest personalizm Karola Wojtyły. Przedstawiono tutaj główne założenia teoretyczne tej metody, jak również przybliżono metody świadomej pracy z ciałem współbrzmiące z założeniami DMT w nurcie personalistycznym. Zaprezentowano też pojedyncze wypowiedzi uczestników warsztatów prowadzonych przez autorkę wraz z jej komentarzem w odniesieniu do założeń DMT w nurcie personalistycznym.
- Pozycja(Nie)dojrzała miłość pomiędzy rodzeństwem w rodzinie „skażonej” współczesną cywilizacją egoizmu(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2021) Mastalski, JanuszAutor niniejszego artykułu zajmuje się problematyką związaną z relacjami pomiędzy rodzeństwem. Oczywiście jest to niezwykle szeroka problematy-ka, stąd też w tekście została omówiona jedynie kategoria miłości funkcjonująca pomiędzy rodzeństwem w obecnej skomplikowanej sytuacji społecznej, gdzie do-minuje cywilizacja egoizmu, hedonizmu i konsumpcji. Po uściśleniu pojęć (dojrzała miłość oraz cywilizacja egoizmu) autor ukazuje czynniki generujące niedojrzałą, jak i dojrzałą miłość między rodzeństwem. Omówione czynniki stanowią na zakończenie źródło nakreślenia perspektyw natury wychowawczej dotyczących miłości między rodzeństwem.
- PozycjaPrzestrzenie (nie)aktywności współczesnej młodzieży szkolnej(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Mastalski, JanuszRozliczne możliwości i propozycje „używania życia” sprawiają, że młodzi gubią się i żyją w zmiennym zdezorientowaniu, podejmując nie zawsze korzystne dla siebie aktywności. Doświadczając egzystencjalnej niepewności, młode pokolenie staje wobec wielu sytuacji, często niezdolne do podjęcia ważnych dla siebie decyzji i związanej z tym aktywności. Młodzi przeżywają wciąż na nowo i na różne sposoby fascynację technologią, światem wirtualnym, bezgraniczną wolnością, a jednocześnie bunt wobec tradycji, wymagań i struktur. W tekście pochylono się nad problemem przestrzeni aktywności współczesnych nastolatków. Wskazując na złożony świat licznych wyborów i możliwości działania, uściślono podstawowe pojęcia związane z (nie)aktywnością młodzieży. W kolejnych częściach dokonano analizy wybranych przestrzeni (nie)aktywności młodzieży, wskazując na złożony charakter tego zjawiska. W artykule wyodrębniono i opisano trzy podstawowe obszary (nie)aktywności młodzieży: fizyczny, intelektualny i duchowy. W tekście wskazano również na społeczny kontekst aktywności podejmowanych przez młodzież, podkreślając, że współczesny globalizm, zróżnicowany styl życia oraz wielokulturowość nasączona brakiem jednoznaczności i stałych punktów odniesienia nie ułatwiają życia według ustalonych, pewnych i trwałych wartości. Faktem jest, że brak ugruntowania w świecie sprawia, iż młodzi żyją w permanentnym zagubieniu.