Logo repozytorium
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się.Nie pamiętasz hasła?
Logo repozytorium
  • Zbiory i kolekcje
  • Wszystko w Repozytorium
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie masz konta? Zarejestruj się.Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Kluz, Marek"

Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
Wyników na stronę
Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Chrystocentryzm fundamentem życia i posługi św. Pio z Pietrelciny
    (2023) Rąpała, Tomasz; Kluz, Marek; Wanat, Zbigniew; Nowosad, Sławomir
    W pracy zostanie podjęty temat chrystocentryzmu życia i posługi św. Pio z Pietrelciny. Składa się ona z pięciu rozdziałów, w których podjęto następujące kwestie: sprawę ogólnego spojrzenia na cnoty teologalne, które są drogą do spotkania z Chrystusem. Ta kwestia zostanie ujęta od strony teologicznej, a następnie pokazano ich realizacje w życiu Świętego Zakonnika. Następnie ukazano rady ewangeliczne, które w życiu Mistyka stały się fundamentem umiłowania Chrystusa. Przedstawiono także życie religijno-duchowe jako drogę do zjednoczenia z Chrystusem poprzez Eucharystię, modlitwę, których owocem stały się znane na całym świecie Grupy Modlitwy oraz szpital nazwany Domem Ulgi w Cierpieniu. W pracy omówiono także kwestię krzyża, cierpienia fizycznego i duchowego oraz nadzwyczajnych zjawisk, którymi został obdarowany Mistyk, a które stały się udziałem w chwale Chrystusa. Następnie ukazano istotną rolę kierownictwa duchowego w życiu chrześcijańskim, a także w posłudze Ojca Pio jako owocu osobistego zjednoczenia z Chrystusem. Literaturę źródłową stanowią Listy Ojca Pio, które kierował do różnych osób, natomiast opracowania obejmują publikacje poświęcone osobie omawianego Zakonnika. W dysertacji wykorzystano również liczne dokumenty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła i nauczania papieży oraz współczesną literaturę teologiczną. W pracy zastosowano metodę analizy źródeł oraz ich porównania i syntezy badanych treści. Przyjęcie wymienionych metod przysłużyło się do osiągnięcia zamierzonego celu.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Grzech jako niewierność powołaniu Bożemu w nauczaniu Josepha Ratzingera/Benedykta XVI
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024) Kluz, Marek
    Człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże, może odejść od swego Pierwowzoru. Na wezwanie Boże zawarte w sumieniu ma możliwość odpowiedzenia „nie”. Przekreślając finalizm swego życia człowiek wchodzi na drogę destrukcji i zła moralnego. Był tego w pełni świadomy Joseph Ratzinger/Benedykt XVI, dlatego refleksja nad grzechem była nieustannie obecna w jego nauczaniu. Papież ukazuje grzech jako zerwanie więzi z Bogiem, pomniejszenie grzesznika oraz jako naruszenie prawidłowych relacji międzyludzkich. Wszystkie konsekwencje grzechu czynią człowieka nieszczęśliwym, a tym samym automatycznie przekreślają jego szczerą realizację powołania do relacyjnej miłości i świętości Wskazując na zgubne dla człowieka skutki grzechu, Benedykt XVI domaga się nie tylko przyznania do zła, ale i odejścia od niego.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Oblicza współczesnej rodziny
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Cebula, Piotr; Kluz, Marek
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Searching for Human Dignity: The Anthropological Dimension of Moral Teachings of Benedict XVI
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024-04-02) Kluz, Marek
    Shaping the Christian vision of moral life, Pope Benedict XVI referred to the anthropology centred around the Biblical vision of man. The first and fundamental thesis of the revealed anthropology is the truth about the dignity of a human person. Nevertheless, in today’s world one can observe certain symptoms of the lack of respect for self-dignity and dignity of other people. Being aware of this fact, in his teachings, Benedict XVI pointed out the value of human dignity; he promoted it and presented a genuine vision of personal dignity. Man and his dignity was the first principle, “so to say heart and soul” of the moral teachings of Pope Benedict XVI.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Społeczne konteksty rodziny. Prawo - polityka społeczna - wychowanie
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Kluz, Marek; Olejnik, Bogumiła; Młyński, Józef
    Monografia Społeczne konteksty rodziny podejmuje tematykę w trzech aspektach: prawa, polityki społecznej i wychowania. Punktem wyjścia jest prawo do zawarcia małżeństwa konkordatowego przez wiernego Kościoła katolickiego w Polsce, możliwość zawarcia małżeństwa kanonicznego bez skutków cywilnych. W dalszej części podejmuje problematykę przestrzegania zasad moralnych w działalności politycznej, rolę kary w procesie wychowania i kształtowania osobowości dziecka w rodzinie i szkole oraz wpływu współczesnych migracji zarobkowych na więź małżeńską i rodzinną z uwzględnieniem skutków pozytywnych i negatywnych rozłąki w małżeństwie i rodzinie. Druga część dotyczy zagadnień społecznych, socjalnych uwarunkowań życia rodzinnego osób u kresu życia, opieki i komunikacji w usługach społecznych, pracy socjalnej rozumianej jako obszaru wsparcia społecznego rodziny dysfunkcyjnej, bezpieczeństwa socjalnego rodziny w obszarze polityki społecznej oraz pracy socjalnej w strukturze zarządzania pomocą społeczną. W ostatniej części podjęty został społeczny wymiar egzystencji ludzkiej w procesie wychowania. Zarysowano także analizę pracy i wychowania jako wyraz troski o człowieka. Ponadto wskazano na wychowanie do fundamentalnych wartości społecznych i moralnych w rodzinie stanowiących wyzwanie dla współczesnej cywilizacji.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Świętość chrześcijanina w nauczaniu Księdza Biskupa Stefana Bareły
    Sękiewicz, Andrzej; Kluz, Marek; Glombik, Konrad; Pryba, Andrzej; Zając, Marian
    W dysertacji został podjęty temat świętości chrześcijanina w nauczaniu trzeciego ordynariusza częstochowskiego księdza biskupa Stefana Bareły. Składa się ona z trzech rozdziałów. W pierwszym został poddany analizie wymiar świętości Boga w Trójcy Jedynego oraz człowieka będącego podmiotem całego procesu uświęcenia. Rozdział drugi został poświęcony zagadnieniu istoty świętości oraz powołaniu do niej w życiu kapłańskim, konsekrowanym oraz małżeńskim i rodzinnym. Omówiona została rola cnót Boskich, stanowiących istotę świętości ze szczególnym uwzględnieniem miłości, będącą główną drogą do osiągnięcia świętości stanowiącą umiłowanie Boga. Podkreślone zostało znaczenie daru łaski Bożej, a także Kościoła oraz wzorów w osobach Jezusa Chrystusa i Jego Matki. Trzeci rozdział pracy został poświęcony omówieniu źródeł ze szczególnym podkreśleniem znaczenia sakramentu Eucharystii oraz innych środków niezbędnych do rozwoju świętości. Literaturę źródłową pracy stanowią orędzia, przemówienia, homilie, kazania, listy oraz artykuły naukowe biskupa Stefana Bareły, jak również maszynopisy oraz nieznane dotychczas rękopisy. Wykorzystano również dokumenty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła i nauczania papieży oraz współczesną literaturę teologiczną. W niniejszej dysertacji wykorzystana została metoda analityczno-syntetyczna i po części metoda porównawcza oraz opisowa, których przyjęcie przysłużyło się do osiągnięcia zamierzonego celu.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Służba w perspektywie chrześcijańskiego wychowania w nauczaniu papieży Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka
    (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Kluz, Marek
    W obecnym świecie wśród działań wychowawczych za fundamentalne należy uznać te, które dotyczą wartości. Rozwój człowieka nierozerwalnie łączy się ze światem wartości. Nie ma wychowania bez wartości. Chodzi tu przede wszystkim o wartości etyczne, moralne, a więc wartości uniwersalne, ponadczasowe. I każda osoba ludzka, na dowolnym etapie osobowego rozwoju, ma obowiązek te wartości poznawać, rozumieć i je urzeczywistniać.„Tylko dzięki prawdziwym wartościom – pisze Jan Paweł II w Fides et ratio – człowiek może stawać się lepszy, rozwijać w pełni swą naturę. Człowiek nie znajduje prawdziwych wartości zamykając się w sobie, ale otwierając się i poszukując ich także w wymiarach transcendentnych wobec niego samego. Jest to warunek, który każdy musi spełnić, aby stać się i wzrastać jako osoba dojrzała”1.Jedną z wartości niezwykle ważnych dla rozwoju człowieka i społeczeństwa, niezbędnych w rozwoju osobowym i chrześcijańskim, jest służba. Służbę można równocześnie uznać za warunek życia wartościami. Odkryte i uznane wartości domagają się bowiem wierności i służby. Stąd obecność w języku metaforycznego określenia „służba wartościom”. Podejmując refleksję na temat służby, należy sformułować kilka pytań: jaki jest stosunek dzisiejszej kultury do służby? Jak jest rozumiana, interpretowana służba? Czy nie unikamy słowa „służba”? Jakie jest miejsce służby w myśli o w y-chowaniu i praktyce wychowawczej? Czy w chrześcijaństwie służba może być oddzielana od wiary? Jakie są i mogą być konsekwencje takiego rozdzielania? I w końcu jakie zadania dla wychowania chrześcijańskiego wynikają z nastawienia współczesnego człowieka do służby? Wnikliwa odpowiedź na wszystkie te pytania przekraczałaby ramy niniej-szej publikacji. Dlatego refleksja naukowa skupiona będzie na służbie widzianej w perspektywie chrześcijańskiego wychowania, zakładającego u podstaw wychowanie człowieka jako osoby.

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Ustawienia plików cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin Repozytorium
  • Kontakt