Przeglądaj wg Autor "Kałużny, Józef Cezary"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaŚw. Józef Bilczewski i jego niezrealizowane badania z zakresu antyku chrześcijańskiego w świetle odnalezionych w Archiwum Arcybiskupa Eugeniusza Baziaka w Krakowie materiałów źródłowych. Zarys problematyki(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2023) Kałużny, Józef CezaryW świetle zachowanych materiałów źródłowych (szkice przyszłych prac oraz kolekcja matryc do wykonania ilustracji) można stwierdzić, że Józef Bilczewski planował dalsze prace z zastosowaniem wypracowanej przez siebie interdyscyplinarnej metody badawczej. Nieużywane matryce sugerują, że badania nadal byłyby prowadzone w oparciu o fons archeologicus jako bazę źródłową dla prac nad historią dogmatu. Wyraźne należy podkreślić, że chociaż bez kompletu zaginionych notatek trudno bliżej określić, jakie badania prowadziłby lwowski profesor, to w świetle tego, co się zachowało, szkiców prac i matryc do ilustracji, można postawić hipotezę, że kierunek tych badań mógł być związany z kwestią autorytetu biskupa Rzymu, a być może również dogmatu o jego nieomylności.
- PozycjaTertulian a spory o kościelną dyscyplinę pokutną w Afryce Północnej na przełomie II i III wieku. Przyczynek do studium nad dziejami rygoryzmu wczesnochrześcijańskiego(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II Wydawnictwo Naukowe, 2020) Kałużny, Józef CezaryTertulian postrzegany jest dziś przez historyków Kościoła lub patrologów jako ten, który położył podwaliny pod chrześcijański radykalizm, a nawet więcej – skrajny rygoryzm Kościoła Zachodniego. Owszem, korzysta się z jego traktatów dla poznania procesu kształtowania się łaciny kościelnej czy definiowania zasadniczych pojęć teologicznych – ale z ostrożnością. Nikt jednak nie neguje poznawczej wartości dzieł Kartagińczyka, stanowiących istną skarbnicę wiedzy na temat formowania się doktryny młodego Kościoła, kształtowania się jego rytów sakramentalnych czy etosu życia codziennego chrześcijan Afryki Północnej przełomu II i III wieku. W pytaniu o rolę, jaką odegrał Tertulian i jego radykalizm w sporach o kościelną dyscyplinę pokutną zawarto sugestię nierozłączności zjawiska rygoryzmu Tertuliana i jego duchowych następców z kształtowaniem się dyscypliny pokutnej w Kościele Afryki. Czy tak właśnie było i czy w konsekwencji można mówić o istotnym przyczynku do studium nad początkami rygoryzmu wczesnochrześcijańskiego?