Przeglądaj wg Autor "Dziedzic, Jan"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaPastoralno-teologiczne aspekty straty dziecka poronionego i martwo urodzonego(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2020) Dziedzic, JanWyzwania pastoralne stojące przed duszpasterzami wobec umierania, śmierci i żałoby po stracie bliskiej osoby są szczególnie trudne, gdy dotyczą straty dziecka. Niniejsza publikacja wpisuje się w tę właśnie problematykę badawczą. Podjęta w publikacji tematyka jest aktualna i oczekiwana w środowisku pastoralistów oraz duszpasterzy. W dotychczasowej literaturze brak jest bowiem całościowego omówienia zagadnienia śmierci dzieci w okresie prenatalnym i pastoralnego towarzyszenia jego rodzicom i rodzinie. Problematyka opracowania jest nowatorska i aktualna, wpisująca się we współczesne potrzeby i oczekiwania chrześcijan, jak również ludzi niewierzących.
- PozycjaPrzeciwdziałanie marginalizacji osób starszych w pastoralnej posłudze Kościoła(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024) Dziedzic, JanNiniejszy artykuł przedstawia współczesne przejawy marginalizacji seniorów oraz poszukuje sposobów przeciwdziałania tym negatywnym zjawiskom mającym dzisiaj miejsce. W naszej refleksji uwzględnimy tylko aspekt pastoralny, dlatego w oparciu o nauczanie Kościoła przedstawimy ocenę tego zjawiska, a następnie przybliżymy konkretne propozycje przeciwdziałania wykluczeniu przez starość w działalności duszpasterskiej. Marginalizacja seniorów wynika ze współczesnej kultury, która preferuje młodość, atrakcyjność i piękno. Powoduje ją także kryzys rodziny, zwłaszcza brak rodzin wielopokoleniowych, co sprawia, że osoby starsze zamieszkuję samotnie, są rzadko odwiedzane i niekiedy umieszczane przez bliskich w instytucjach opiekuńczych. Na wykluczenie społeczne wpływa też przejście na emeryturę i utrata dawnego statusu społecznego i materialnego oraz utrata zdrowia. Marginalizacji seniorów przeciwstawia się Kościół, który wzywa do szacunku wobec osób starszych. Czyni to, ukazując absolutną wartość osoby ludzkiej w każdej bez wyjątku fazie życia. W przeciwdziałaniu marginalizacji społecznej osób w podeszłym wieku pomagają różne formy duszpasterstwa. Seniorzy jeszcze aktywni mogą się włączyć do różnych wspólnot parafialnych, grup modlitewnych, klubów seniora, wolontariat, czy Uniwersytet Trzeciego Wieku. Troską duszpasterską objęci są także seniorzy w sytuacji choroby i cierpienia. Są to odwiedziny w domu i szpitalu, posługa sakramentalna oraz wsparcie duchowe.
- PozycjaThe Church's position as regard to the ecology issue(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2022) Dziedzic, JanMany a time has the Church raised environmental issues in its teaching. The basic assumption concerning the respect for the natural environment are the biblical words that God created the world out of nothing, and man was made in the image and likeness of God. Earthly goods are at our disposal as a gift from the Creator. However, they should be used wisely because, being the heirs of past centuries, we have obligations to future generations.The responsibility we have towards the environment is closely related to the duties we have towards the human person. If the right to life is not respected, the notion of environmental protection is lost as a consequence”. The Church is against those ecological movements that intend to assign divine rank to Nature itself. The Church also rejects the concepts that try to change the ethical para-digm of human dignity and thus allow for equal status of humans and animals.Taking into account the above, we will try to present in the article the ecolo-gical ideas included in teaching of the Church. First, we will introduce the very concept of ecology, showing its biblical context. Then we will discuss the po-sition of the Church on the protection of the natural environment and human ecology. Finally, we will discuss the issue of environmental education.
- PozycjaThe Family After the Prenatal Death of a Child. Theological and Moral Aspects(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2022) Dziedzic, JanThe article examines four categories of analogy in the reflection of Hans Urs von Balthasar: analogia entis, analogia fidei, analogia libertatis and analogia caritatis. Each of these categories has been analyzed in the perspective of the accompanying paradoxes: the paradox of unitymultiplicity (incommunicability-communicability), the paradox of universale concretum, the paradox of finite and infinite freedom, the paradox of the cross and of the descent into hell. The principle of analogy has been confronted here with the method of perceiving the paradox and the mystery related to it. Each of the above problems has been discussed taking into account the sources of Balthasar’s thought (Anselm, Przywara, Barth, de Lubac, von Speyr) and with particular emphasis on his original reflection. This allows for a conclusion about the central place of the analogy of love in Balthasar’s crowning work called The Trilogy.
- PozycjaThe Pastoral Model of Educating Seniors at Universities of the Third Age at UPJPII in Krakow(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2023-12-29) Dziedzic, JanUniversities of the third age have become very popular in Poland and in the world. As institutions dealing with lifelong learning, they have the appropriate competencies to ensure that the various needs of seniors are met. U3A, established at UPJPII in Kraków in 2011, is one of such programs, dynamically operating in Poland. It is aimed not only at increasing the level of general knowledge but also at the religious formation of the students. The university has a religious profile and implements a pastoral and educational program, that includes lectures and workshops in the field of the Bible and anthropology, ethics, theology, philosophy and history of the Church, as well as an educational and cultural program (religious tourism, theatre arts), that is meant as a form of creative support for seniors. Plenary lectures and seminar workshops are complemented with the offer of additional educational and developmental classes. They include foreign language learning, computer courses, tourism, sports and cultural activities. Thanks to our U3A, many elderly people have improved their self-esteem and sense of dignity. They have also learned how to overcome problems related to old age and barriers preventing them from full participation in social and parish life.