Przeglądaj wg Autor "Żmuda-Frydrychowska, Barbara"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaPersonalizm Adama Rodzińskiego wobec wyzwań współczesnej kultury(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2020) Żmuda-Frydrychowska, BarbaraNiniejsza książka ma nieco odmienny charakter niż większość opracowań czy monografii z zakresu filozofii personalistycznej. Nie stanowi ona jedynie omówienia i zestawienia poglądów personalistycznych Adama Rodzińskiego, lecz jest próbą zinterpretowania jego myśli pod względem ich aktualności i możliwości zastosowania w myśleniu i działaniu, których celem jest wyjście z kryzysu we współczesnej kulturze społecznej. Zasadniczym celem niniejszej książki jest próba praktycznego zastosowania filozofii A. Rodzińskiego w rozwiązywaniu problemów moralnych pojawiających się we współczesnej kulturze, takich jak dominujący trend pragmatyczno-relatywistyczny, degradacja wartości, problemy związane z subkulturami, kontrkulturą i antykulturą oraz destrukcyjny dla kultury nihilizm. Trendy te badacze współczesnej kultury przypisują tak zwanej kulturze ponowoczesnej, stąd też autorka pracy skupia się głównie na analizie i zarazem krytyce ponowoczesności jako dominującego prądu współczesnej kultury.
- PozycjaPostmodernistyczna solidarność w ujęciu Richarda Rorty’ego(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, 2021) Żmuda-Frydrychowska, BarbaraW artykule przedstawiam koncepcję solidarności w ujęciu Richarda Rorty’ego. Wskazuję podstawy i źródła tego swoistego rozumienia wartości, jaką jest solidarność. Przedstawiam zasadnicze pojęcia (przygodność, ironia, liberalny ironista, wrażliwość i tolerancja), które składają się na tę koncepcję. Konfrontuję to ujęcie z teoriami „obiektywistycznymi”. W ostatniej części ukazuję możliwość jej praktycznego zasto-sowania we współczesnym społeczeństwie (w ujęciu Rorty’ego) oraz warunki, które muszą być spełnione, aby tak rozumiana solidarność mogła się rozwijać.
- PozycjaThe pursuit of the good life in the philosophical explorations of Immanuel Kant, Jean Nabert and Paul Ricoeur(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2025) Zuziak, Władysław; Żmuda-Frydrychowska, BarbaraThis article will present the concept of “good life” in the ethics of I. Kant and its criticism by the representative of the philosophy of consciousness J. Nabert and P. Ricoeur. The identification of the pursuit of the “good life” with the pursuit of happiness comes from Greek eudaimonism. In Kant, the achievement of happiness was reduced to obedience to the law. The source of evil is immorality, identified by him as disobedience to the law. The limitations and erroneous assumptions of this formalistic concept were demonstrated by J. Nabert and P. Ricoeur. Nabert accused Kantian ethics of using an abstract notion of freedom and not considering the inner experience. On the basis of Kant’s criticism, Nabert developed his own concept of evil as the unjustifiable and the possibility of overcoming evil through the desire for justification. Ricoeur, in turn, criticised, among other things, the Kantian reduction of all forms of emotionality to the sphere of desire, which closes the way to a meaningful discussion of happiness, suffering or evil. Moreover, he pointed out the flaws in the very reduction of happiness to the “good life.” Against the background of these remarks, we discuss the contemporary limitations of philosophical reflections on good and evil and happiness and unhappiness.