Przeglądaj wg Autor "Łabuda, Piotr"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
Wyników na stronę
Opcje sortowania
- PozycjaCo dalej po śmierci. Eschatologia biblijna(Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej "Biblos" , 2021) Łabuda, Piotr
- PozycjaCo dalej po śmierci. Katolicka teologia życia po śmierci(Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej "Biblos" , 2021) Łabuda, PiotrEschatologia jako nauka o ostatecznych losach człowieka i świata stanowiła jeden z elementów teologii wczesnochrześcijańskiej, i to od samego jej początku, choć w pierwszych pokoleniach chrześcijan były to raczej tylko poszczególne idee, które dopiero z czasem przekształciły się w spójną wizję. Wpływ na jej wykrystalizowanie miało wiele czynników, których zarys spróbujemy przedstawić.
- PozycjaEucharystia w przekazie biblijnym(Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej BIBLOS, 2023) Baran, Grzegorz; Łabuda, PiotrW całym stworzonym świecie i w całym porządku naturalnym nie znajdziemy niczego, co mogłoby choć w nikły sposób zobrazować to, co dokonuje się na ołtarzu w czasie Mszy św. Dlatego Eucharystia jest „cudem wszystkich cudów” – jak nazywał ją św. Tomasz z Akwinu. Choć Biblia jest słowem Boga, to jednak nie jest Bogiem, natomiast Eucharystia to Bóg we własnej osobie. Kościół od samego początku był świadomy tego, że ponosi największą w historii odpowiedzialność, bo jest to odpowiedzialność za Ciało i Krew Zbawiciela, które są ceną zbawienia świata. Z tego też względu Kościół katolicki ustawicznie podkreśla obowiązek szczególnej czci dla Najświętszego Sakramentu i szacunku wobec niego. Wiara w realną i trwałą obecność Jezusa Chrystusa w Eucharystii jest wyznacznikiem bycia katolikiem, a także koniecznym warunkiem trwania w Kościele katolickim.
- PozycjaEucharystia w teologicznej myśli Kościoła(Wydawnictwo Diecezji Tarnowskij BIBLOS, 2023) Łabuda, PiotrEucharystia to Jezus, to Jego obecność pośród nas. Kościół, który zrezygnowałby z tej świętej obecności Jezusa w Eucharystii, utraciłby najżywotniejsze źródło siły – nie byłby w stanie bez Eucharystii istnieć. Eucharystia – żywy, obecny Jezus – jest fundamentem życia Kościoła. Tak zdecydował sam Pan, zostawiając nam Eucharystię, dar chleba i wina, po to, aby być z nami. I z tego Kościół czerpie siłę do życia.
- Pozycja„Magnificat” proroctwem kultu Maryi. „Oto bowiem błogosławić mnie będą odtąd wszystkie pokolenia” (Łk 1, 48)(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2022-12-30) Łabuda, PiotrPośród licznych tekstów nowotestamentalnych za szczególny można uznać przekazany przez św. Łukasza hymn Magnificat. Przybywająca do swojej krewnej Maryja, odpowiadając na pozdrowienie Elżbiety, wielbi Boga za wielkie rzeczy, które On czynił i wciąż czyni. Z pewnością dostępny dziś kantyk nie jest zapisem stenograficznym słów Maryi. Trudno jednak przyznać, że jest on dziełem autora trzeciej ewangelii, a Maryja nie miała nic wspólnego z tym przekazem. Wielbiąc Boga, Maryja zapowiada swój przyszły kult. Ze względu na to ojcowie Kościoła nazwali ją prorokinią. Maryja miała pełną świadomość, że otrzymała niezwykły Boży dar – Boże wybranie: „Wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny”. Konsekwencją tego niezwykłego Bożego daru są także jej prorockie słowa, że wszystkie pokolenia będą ją wielbiły.
- PozycjaModlitwa w przekazie biblijnym(Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej BIBLOS, 2022) Łabuda, PiotrModlitwa stanowi najbardziej podstawowy wymiar życia religijnego. Katechizm Kościoła Katolickiego uczy, że „w Nowym Przymierzu modlitwa jest żywym związkiem dzieci Bożych z ich nieskończenie dobrym Ojcem, z Jego Synem Jezusem Chrystusem i z Duchem Świętym. Życie modlitwy polega zatem na stałym trwaniu w obecności trzykroć świętego Boga i w komunii z Nim” (KKK, nr 2565).
- PozycjaModlitwa w tradycji Kościoła(Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej BIBLOS, 2022) Łabuda, PiotrPublikacja omawia znaczenie modlitwy w tradycji Kościoła, ukazując jej teologiczne, duchowe i praktyczne aspekty. Modlitwa, traktowana jako głęboka relacja z Bogiem, stanowi fundament życia religijnego i moralnego. Analizuje różne formy modlitwy, począwszy od modlitw liturgicznych, aż po modlitwę osobistą, wskazując na ich rolę w kształtowaniu życia duchowego wiernych. Szczególną uwagę poświęcono znaczeniu modlitwy kontemplacyjnej, w tym modlitwie Jezusowej, oraz roli Maryi jako przewodniczki w modlitwie Kościoła.
- PozycjaŚladami Jezusa Chrystusa(Wydawnictwo Biblos, 2024) Łabuda, PiotrPublikacja „Śladami Jezusa Chrystusa” autorstwa ks. Piotra Łabudy to pogłębiona refleksja nad kluczowymi wydarzeniami z życia Jezusa, prezentowana w kontekście historycznym, teologicznym i duchowym. Książka łączy komentarze biblijne z medytacjami inspirowanymi pielgrzymkami do Ziemi Świętej oraz wykładami Radiowo-Internetowego Studium Biblijnego. Autor zachęca do odnowionego spojrzenia na przesłanie Ewangelii, podkreślając rolę Ducha Świętego w interpretacji Pisma Świętego. Publikacja dedykowana jest zarówno pielgrzymom duchowym, jak i badaczom, oferując nowe możliwości medytacji w duchu lectio divina. Dzięki licznym odwołaniom do tekstów biblijnych i starannie opracowanej bibliografii, książka stanowi cenną pomoc w zgłębianiu tajemnicy Chrystusa i odkrywaniu Jego tożsamości.
- PozycjaTradycja, redakcja i delimitacja prologu Ewangelii według św. Marka(Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2024) Łabuda, Piotr; Odziomek, MateuszArtykuł przybliża historię tradycji i redakcji prologu Ewangelii św. Marka. Dzieli się na trzy zasadnicze części: pierwsza dotyczy określenia funkcji wstępu i jego znaczenia w całości najstarszej Ewangelii, opierając się na analizie struktury. Druga część podejmuje problem delimitacji prologu. W ostatniej części zawarte są wnioski. Obydwie kwestie łączy wielość rozwiązań, jakie w ostatnim czasie pojawiły się na gruncie nauk biblijnych. Prześledzenie najważniejszych opracowań opartych na różnych metodach, takich jak podejście historyczno-krytyczne i synchroniczne, pozwala na wypracowanie nowej, spójnej perspektywy teologicznej. Perspektywa ta sprzyja określeniu ram prologu, jego wewnętrznej natury oraz zewnętrznego wpływu na pozostałe partie narracji. Stanowi ona również narzędzie pomocne we właściwym odczytaniu intencji Ewangelisty Marka, a także ustaleniu roli odbiorcy jego dzieła. Wielość rozwiązań, mimo różnic w podejściu, sprowadza się do ukazania kerygmatycznego aspektu prologu, który jednocześnie daje odpowiedź na pytanie: kim jest Jezus?